O
świata w mieście i gminie Trzemeszno– dzie
ń dzisiejszy i propozycjareorganizacji placówek o
światowychInstytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 2Spis tre
ściWprowadzenie ...................................................................................................................... 3
O
świata a ekonomia .............................................................................................................. 4►
Dochody samorządu ........................................................................................................................... 5►
Subwencja oświatowa ........................................................................................................................ 5►
Etaty nauczycielskie ............................................................................................................................ 6►
Etaty wsparcia ................................................................................................................................... 7►
Wielkość oddziałów ............................................................................................................................ 8Demografia .......................................................................................................................... 12
►
Liczba oddziałów dla 150 uczniów w roczniku .................................................................................... 13►
Dodatkowe koszty związane z liczbą szkół ......................................................................................... 15Organizacja szkó
ł podstawowych i gimnazjów w mieście i gminie Trzemeszno .................... 16►
Stan aktualny ................................................................................................................................... 16►
Szkoły podstawowe w Trzemesznie na tle gmin podobnej wielkości .................................................. 17Koszty funkcjonowania szkó
ł ............................................................................................... 19Mo
żliwości zmniejszenia nakładów finansowych na bazie istniejącej sieci szkółpodstawowych .................................................................................................................... 22
►
Analiza arkuszy organizacyjnych pod kątem oszczędności .................................................................. 22Szko
ła Podstawowa nr 1 w Trzemesznie ........................................................................................ 22Szko
ła Podstawowa nr 2 w Trzemesznie ........................................................................................ 24Szko
ła Podstawowa w Jastrzębowie ............................................................................................... 25Szko
ła Podstawowa w Kruchowie .................................................................................................. 25Szko
ła Podstawowa w Szydłowie ................................................................................................... 25Szko
ła Podstawowa w Trzmżalu ..................................................................................................... 25Szko
ła Podstawowa w Wymysłowie ............................................................................................... 25Szko
ła Podstawowa w Zieleniu ....................................................................................................... 25Propozycje reorganizacji sieci szkó
ł podstawowych ............................................................ 26►
Rozwiązanie optymalne .................................................................................................................... 26►
Konkretne propozycje ....................................................................................................................... 26Kilka uwag na koniec ........................................................................................................... 28
►
Ochrona interesów społeczności lokalnej w sytuacji likwidacji szkół wiejskich ................................... 28Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 3Wprowadzenie
O
świata zajmuje szczególne miejsce w życiu każdej społeczności lokalnej. Od jej jakości zależąbowiem u znacznej mierze szanse rozwoju dla zamieszkuj
ących ją dzieci i młodzieży. Kiedybowiem, jak nie w okresie szkolnym, mog
ą one rozwinąć pełnię swoich możliwości i na tylezainteresowa
ć się światem, by w przyszłości, bez zbędnych obaw i lęków poszukiwać nowychwyzwa
ń i działać zgodnie z nabytymi kompetencjami? Kiedy bowiem, jak nie w okresie dzieciństwai m
łodości może człowiek nabyć umiejętność czytania ze zrozumieniem, interpretowaniazjawisk maj
ących miejsce w świecie, posługiwania się liczbami, a także poczuć radośćz aktywnej rekreacji lub z codziennego uprawiania sportu? Szczególne znaczenie okresu dzieci
ństwai m
łodości dla całego przeszłego życia człowieka czyni szkołę miejscem kluczowymdla przysz
łego sukcesu uczniów.Do
świadczenie międzynarodowe pokazuje, że dobra szkoła może stać się przepustką do lepszejpracy, a to w konsekwencji wzbogaca lokaln
ą społeczność o nowe doświadczenia, a takżeprowadzi do wzrostu zamo
żności. Kto – jak nie wybrani w demokratycznych wyborachprzedstawiciele w
ładzy samorządowej – mają się troszczyć o zapewnienie wszystkimuczniom najlepszych z mo
żliwych warunków nauki i rozwoju osobowego? Co – ja nie przyszłośćm
łodego pokolenia – może być ważniejszym wyznacznikiem decyzji podejmowanychprzez Rady.
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 4O
świata a ekonomiaO
świata to jednak nie tylko uczniowie, nauczyciele i rodzice, to nie tylko miejsce rozwojuosobowego uczniów i mo
żliwość kształtowania się postaw, to także wielkie przedsięwzięcieekonomiczne – wydatki na o
światę stanowią nawet do 50 proc. dochodów gminy. Chyba wewszystkich miastach i gminach jest to najwi
ększa pozycja budżetu i jako taka najbardziej narażonajest na skutki nieroztropno
ści lub wręcz niegospodarności osób odpowiedzialnych zazarz
ądzanie nią.A zarz
ądzanie oświatą nie jest łatwe. Pozornie bowiem to Rada Gminy zatwierdza budżet nakolejny rok, ale najwa
żniejsze decyzje dotyczące szkół zapadają wcześniej – już w kwietniu,kiedy to gmina – dzia
łając jako organ prowadzący – zatwierdza arkusze organizacyjne szkół.Zapisane w nich s
ą zobowiązania gminy dotyczące finansowania szkół przez cały rok szkolny(a wi
ęc także dziewięć miesięcy kolejnego roku budżetowego). A ponieważ koszty wynikającez arkuszy organizacyjnych stanowi
ą nawet do 90 proc. całego budżetu szkół – można powiedzieć,ż
e wpływ rady na bieżące finanse oświaty jest ograniczony do decyzji o znaczeniu strategicznym– okre
ślanie kształtu sieci szkolnej oraz niektórych składników wynagrodzenia.W dalszej cz
ęści opracowania zostanie pokazane, że o kosztach prowadzenia szkół decydują:po pierwsze kszta
łt sieci szkolnej, a po drugie decyzje dotyczące liczebności poszczególnychoddzia
łów. Wszystkie inne elementy mają znaczenie dopiero wtedy, gdy właściwie zorganizowanazostanie sie
ć szkolna i optymalnie zaplanowane wielkości oddziałów.Planuj
ąc sieć szkolną Rada musi określić, gdzie przebiega granica pomiędzy niegospodarnościąi marnowaniem pieni
ędzy publicznych z jednej strony, a uzasadnionym interesem społecznymz drugiej. Autorzy tego opracowania ograniczyli si
ę do wskazania optymalnychz punktu widzenia zasad ekonomii rozwi
ązań pozwalających na ograniczenie wydatków nao
światę w Mieście i Gminie Trzemeszno.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 5►
Dochody samorząduUstawa o dochodach jednostek samorz
ądu terytorialnego1 mówi, że dochodami jst są: dochodyw
łasne, subwencja ogólna, dotacje celowe z budżetu państwa2. O przeznaczeniu środkówotrzymanych z tytu
łu subwencji ogólnej decyduje organ stanowiący (Rada) jednostkisamorz
ądu terytorialnego.3 Wysokość subwencji oświatowej określa corocznie ustawa budżetowa.Tym, co odró
żnia dotację od subwencji jest sposób rozliczenia. Dotacja, to dopłata z budżetupa
ństwa lub jednostki samorządu terytorialnego do nieopłacalnej produkcji lub usługi, którejrealizacja jest konieczna ze wzgl
ędów gospodarczych, społecznych lub politycznych.4 Dotacjato jak gdyby
znaczone pieniądze. Przeznaczone na konkretny cel nie mogą być wydane nainny.
Natomiast subwencja to przys
ługujące każdej jednostce samorządu terytorialnego z mocyustawy, nie zwi
ązane z realizacją konkretnych zadań bezzwrotne zasilenie z budżetu5. Samorządterytorialny, który na mocy ustaw posiada zadania do zrealizowania otrzymuje jednocze
śniesubwencj
ę, która ma umożliwić mu realizację zadań. Są więc niezależnie zadania ipieni
ądze, które można wykorzystać na dowolny cel, pod warunkiem jednak realizacji ustawowychzada
ń. Jeśli wykazuje się gospodarnością – może „zaoszczędzone” pieniądze z subwencjiprzeznaczy
ć na dowolne cele, jeśli jednak działa nieroztropnie – musi do realizacjizada
ń dokładać z innych źródeł (np. z dochodów własnych lub kredytów bankowych).Jednym z najwi
ększych zadań własnych jst, jest utrzymanie szkół i innych placówek oświatowych.Na realizacj
ę tych zadań samorząd otrzymuje środki w ramach części oświatowejsubwencji ogólnej dla jednostek samorz
ądu terytorialnego. Tym samym, to wyłącznie władzesamorz
ądowe odpowiedzialne są za racjonalność ich wydawania i jeśli czynią to nieefektywniepozbawiaj
ą mieszkańców innych dóbr (przeznaczając na oświatę, to co mogłoby byćprzeznaczone na rozbudow
ę i remonty dróg, wodociągów, kulturę…).►
Subwencja oświatowaAlgorytm podzia
łu między samorządy subwencji oświatowej wygląda (z pewnymi uproszczeniami)nast
ępująco: , gdzie SO – część oświatowa subwencji SOA – kwota bazowa części oświatowej według standardu A;1
USTAWA z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2003 r. Nr 203,poz. 1966 ze zm.)
2
Art. 3 ustawy3
Art. 7 ustawy4
Por. A. Jeżowski Finanse w oświacie, AVIS, Bolków 1999, s. 106.5
Tamże, s. 110.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 6Jest to iloczyn kwoty A subwencji oraz liczby uczniów w poszczególnych typach szkó
ł pomnożonychprzez wagi okre
ślające koszt kształcenia ucznia w danym typie placówki oraz wskaźnikstruktury stopni awansu zawodowego nauczycieli
6. SOB – kwota uzupełniająca części oświatowej według wag P;Jest to iloczyn kwoty A subwencji oraz liczby uczniów z terenów wiejskich oraz posiadaj
ącychorzeczenia z poradni (tj. niepe
łnosprawnych, niedosłyszących, itp.) pomnożonych przez wagiokre
ślające koszt kształcenia ucznia w danym typie placówki oraz wskaźnik struktury stopniawansu zawodowego nauczycieli.
SOC – kwota części oświatowej na realizację zadań pozaszkolnych;Jest to iloczyn kwoty A subwencji oraz liczby wychowanków burs, internatów itp. pomno
żonychprzez wagi okre
ślające koszt kształcenia ucznia w danym typie placówki oraz wskaźnikstruktury stopni awansu zawodowego nauczycieli.
Wniosek
Ilo
ść środków przekazywanych samorządom z budżetu państwa w ramach części oświatowejsubwencji ogólnej zale
ży przede wszystkim od liczby dzieci/uczniów/wychowanków uczęszczającychdo poszczególnych typów szkó
ł. Niezależnie więc, czy nauczanie zorganizowanezostanie w grupach 5
‐osobowych, czy 30‐osobowych, gmina otrzyma zawsze subwencję tejsamej wysoko
ści. Ze względu na konstrukcję subwencji nie będzie też mogła skutecznie domagaćsi
ę podniesienia wysokości subwencji ze względu na wysokie koszty utrzymania szkół.Je
śli samorządowi brakuje środków na utrzymanie placówek to pieniądze niezbędne do ichutrzymania musi wygospodarowa
ć z dochodów własnych lub pożyczyć.►
Etaty nauczycielskieJak to ju
ż było powiedziane najważniejszym składnikiem kosztów funkcjonowania szkoły sąwynagrodzenia nauczycieli stanowi
ące średnio około 80 proc. wszystkich kosztów funkcjonowaniaszkó
ł.Obowi
ązki nauczycieli można podzielić na dwie grupy:•
związane z nauczaniem – pracą w klasie (prowadzenie zajęć języka polskiego, matematyki,godzin wychowawczych…)
•
tzw. etaty wsparcia – obejmujące wszystkie pozadydaktyczne obowiązki (prowadzeniebiblioteki,
świetlicy, zniżka godzin dla dyrektora i jego zastępcy, metodyka itp.).Za swoj
ą pracę nauczyciel otrzymuje wynagrodzenie wyliczane na podstawie tzw. pensum,czyli tygodniowej liczby obowi
ązków zależnej od przydzielonych zadań. Osobiste pensumnauczyciela waha si
ę od 18 godzin dydaktycznych dla większości nauczycieli prowadzącychlekcje w klasach a
ż do 30 dla nauczyciela bibliotekarza (poprzez 20 dla pedagoga lub psychologa,26 dla wychowawcy w
świetlicy…).6
Wskaźnik stopni awansu zawodowego nauczycieli sprawia, że dwie gminy z identycznymi liczbami ucznióworaz identyczn
ą organizacją oświaty, a różniących się rozkładem stopni awansu zawodowego otrzymają subwencjęproporcjonalnie do ró
żnicy wynikającej z kosztu wynagrodzeń nauczycielskich.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 7Jednocze
śnie z powodu pełnionych funkcji (dyrektora, wicedyrektora, doradcy metodycznego…)nauczycielom przys
ługują zniżki godzin będące wyrazem dodatkowej pracy, którą danaosoba musi wykona
ć. O wysokości większości zniżek decyduje organ prowadzący. I tak, dlaprzyk
ładu – dyrektor pracujący jako nauczyciel matematyki (pensum 18 godzin) i posiadającyzni
żkę w wysokości 15 godzin zobowiązany jest do przeprowadzenia w tygodniu trzech lekcjii po
święcenia reszty czasu na inne obowiązki kierownicze.Osobnymi problemami jest naliczanie wynagrodze
ń dla nauczycieli łączących obowiązki wramach dwóch lub wi
ęcej pensów (np. dla osoby pracującej przez trzy dni w bibliotece –pensum 30 – i dodatkowo ucz
ącej języka polskiego – pensum 18), wyliczenie kosztów zastępstwitp.
Aby dalsze rozumowanie uczyni
ć bardziej czytelnym przyjmiemy, że wszystkie obowiązkinauczycieli zostan
ą wyrażone w godzinach i cząstkach etatu. Pozwoli to nie tylko sprowadzićdo wspólnego mianownika ró
żne pensa, ale w przyszłości również łatwo przeliczyć nakoszty.
Jak pieni
ądz stanowi wspólną metodę opisywania wszystkich zjawisk gospodarczych, takliczba etatów nauczycielskich stanowi wspóln
ą metodę opisywania organizacji szkół i placóweko
światowych.Do porównywania ró
żnych rozwiązań organizacyjnych stosować też będziemy wskaźnik liczbyetatów nauczycielskich na ucznia
, który jest zobiektywizowaną miarą jakości organizacjiszko
ły. Wskaźnik ten jest z jednej strony niezależny od stopnia awansu zawodowego zatrudnionychnauczycieli, z drugiej pokazuje jak wielko
ść klas i sposób przydzielenia obowiązkównauczycielom wp
ływa na koszt funkcjonowania szkoły.►
Etaty wsparciaEtatami wsparcia nazywa
ć będziemy te wszystkie składniki wynagrodzenia nauczycieli, którenie wi
ążą się z ich pracą w konkretnym oddziale. Są to więc:•
Zniżka godzin dla dyrektora i jego zastępców•
godzin pedagoga, psychologa, logopedy,•
godzin bibliotekarza,•
godziny wychowawcy świetlicyW ka
żdej szkole musi być zatrudniony dyrektor posiadający zniżkę godzin. Wysokość zniżkiustala organ prowadz
ący. Zwykle sięga ona od do etatu i oznacza, że pełnozatrudnionydyrektor musi przeprowadzi
ć od 7 do 3 lekcji w tygodniu.Kolejne osoby to pedagog (pensum 20 godzin) zatrudniony czasami na 0,5 etatu i bibliotekarz.
Koszty wynagrodze
ń tych osób obciążają całą szkołę (zespół szkół). Jeśli więc pedagogzatrudniony na 0,5 etatu ma pod opiek
ą 50 uczniów, to jego koszt wynosi: , ó0,01 .Dla porównania w wi
ększej szkole cały etat na 400 uczniów to czterokrotnie mniej:Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 8 ó0,0025 .W przypadku pedagogów i bibliotekarzy znaczenie odgrywaj
ą również czynniki pozaekonomiczne.Oceni
ć trzeba bowiem również skuteczność oddziaływania wychowawczego pedagogadochodz
ącego co drugi dzień do szkoły i tego, który jest w niej codziennie oraz jakośćoddzia
ływania na uczniów malutkiej biblioteki zawierającej tylko 1000 książek i tej w którejjest ich kilkana
ście razy więcej.►
Wielkość oddziałówWielko
ść oddziałów jest kluczowym czynnikiem kosztów funkcjonowania szkół i w naturalnysposób wp
ływa na koszty funkcjonowania szkół. Niezależnie bowiem, czy do klasy uczęszcza15 czy 24 uczniów i tak zajmuj
ą oni jedno pomieszczeni, a lekcje z nimi prowadzi jeden nauczyciel.Jednak
że nie jest prawdą, że zwiększanie liczebności oddziałów zawsze prowadzi doobni
żenia kosztów.Rozporz
ądzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych7 regulujewielko
ści oddziałów, w których muszą być dokonywane podziały na grupy. I tak:•
na zajęciach z języków obcych, informatyki, elementów informatyki i technologii informacyjnejw oddzia
łach, a w przypadku zajęć z języków obcych także w zespołachmi
ędzyoddziałowych, liczących więcej niż 24 uczniów,•
na nie więcej niż połowie obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształceniaogólnego, dla których z tre
ści programu nauczania wynika konieczność prowadzeniać
wiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów,•
zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26uczniów, z tym
że w gimnazjach – oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza siętworzenie grup mi
ędzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych.8
Przyk
ład:Przeanalizujmy liczb
ę etatów nauczycielskich w oddziale z różną liczbą uczniów, w którym:•
przeprowadzono minimalną, zgodną z prawem liczbę godzin lekcyjnych•
wszystkie godziny do dyspozycji dyrektora przeznaczono na zwiększenie liczby zajęćobowi
ązkowych dla uczniów.Ze wzgl
ędu na budowę planu nauczania wszystkie godziny zliczane będą w cyklu kształcenia(w trzyletnim okresie) przedstawia
Tabela 1.7
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej i sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planównauczania w szko
łach publicznych (Dz.U. nr 15, poz. 142).8
Por. par. 6 rozporządzenia.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 9Warto zauwa
żyć, że:1) w klasach nauczania zintegrowanego koszt kszta
łcenia mierzony liczbą etatów naucznia maleje wraz ze zwi
ększaniem się liczby uczniów2) w klasach IV
‐VI szkoły podstawowej koszt kształcenia w oddziale 24‐osobowym jesttaki sam jak w oddziale 30
‐osobowym,3) z punktu widzenia ekonomii optymalne liczby uczniów w oddziale szko
ły podstawowejto: 24, 26, 28 lub wi
ęcej uczniów, przy czym różnice kosztów w przedziale 24‐28uczniów w oddziale nie s
ą istotne.Tabela 1
. Liczba etatów nauczycielskich na ucznia w szkołach podstawowych w zależności od wielkości oddziałuI Etap edukacyjny (klasy I
‐III)Liczba uczniów w oddziale 10 20 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Liczba godzin bez podzia
łu na grupy 72 72 72 72 72 72 72 72 72 72 72Liczba godzin z podzia
łem na grupy 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0Liczba godzin nauczycielskich 72 72 72 72 72 72 72 72 72 72 72
Liczba etatów w trzyletnim okresie 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Ś
rednioroczna liczba etatów 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33 1,33Ś
rednioroczna liczba etatów na uczniana I etapie kszta
łcenia 0,133 0,067 0,056 0,053 0,051 0,049 0,048 0,046 0,044 0,043 0,042II Etap edukacyjny (klasy IV
‐VI)Liczba uczniów w oddziale 10 20 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Liczba godzin bez podzia
łu na grupy 87 87 87 77 77 65 65 65 65 65 65Liczba godzin z podzia
łem na grupy 0 0 0 209 20 4410 44 44 44 44 44Liczba godzin nauczycielskich 87 87 87 97 97 109 109 109 109 109 109
Liczba etatów w trzyletnim okresie 4,8333 4,833 4,833 5,389 5,389 6,056 6,056 6,056 6,056 6,056 6,056
Ś
rednioroczna liczba etatów 1,61 1,61 1,61 1,80 1,80 2,02 2,02 2,02 2,02 2,02 2,02Ś
rednioroczna liczba etatów na uczniana II etapie kszta
łcenia 0,161 0,081 0,067 0,072 0,069 0,075 0,072 0,070 0,067 0,065 0,063Szko
ła podstawowa (klasy I‐VI)Liczba uczniów w oddziale 10 20 24 25 26 27 28 29 30 31 32
Liczba godzin nauczycielskich 159 159 159 169 169 181 181 181 181 181 181
Liczba etatów w sze
ścioletnim 8,8333 8,833 8,833 9,389 9,389 10,06 10,06 10,06 10,06 10,06 10,06Ś
rednioroczna liczba etatów 1,4722 1,472 1,472 1,565 1,565 1,676 1,676 1,676 1,676 1,676 1,676Ś
rednioroczna liczba etatów na uczniaw szkole podstawowej 0,1472 0,074 0,061 0,063 0,06 0,062 0,06 0,058 0,056 0,054 0,052
9
Przy 25 uczniach w oddziale pojawia się podział na grupy na języku obcym (8 godzin w cyklu kształcenia) i zajęciach z informatyki (2 godziny)10
Przy 27 uczniach trzeba dzielić również zajęcia wychowania fizycznego (12 godzin)Analogiczne rozumowanie dla gimnazjum prowadzi do nast
ępującego zestawienia:Tabela 2
Średniorocznaliczba etatów
nauczycielskich na ucznia
w gimnazjach w zale
żnościod wielko
ści oddziałui sposobu dzielenia zaj
ęćz fizyki, chemii i biologii
Wnioski:
1) Koszt nauczania w oddziale 24
‐osobowym oddziale gimnazjalnym, w którym przedmiotyprzyrodnicze nie s
ą dzielone na grupy jest taki sam jak w oddziale 29‐osobowym.
2) Koszt nauczania w oddziale 24
‐osobowym oddziale gimnazjalnym, w którym przedmiotyprzyrodnicze s
ą dzielone na grupy jest taki sam jak w oddziale 32‐osobowym.Podsumowanie
Jak to ju
ż było powiedziane liczebność oddziałów ma zasadnicze znaczenie dla kosztów funkcjonowaniaszkó
ł. Można powiedzieć, że najważniejszą decyzją organu prowadzącego szkołyjest wydanie zgody na utworzenie okre
ślonej liczby oddziałów klasy pierwszej w szkołachpodstawowych i gimnazjach. Przyj
ęte na początku ich liczności praktycznie nie ulegną zmianieprzez trzy lub sze
ść lat determinując przyszłe koszty funkcjonowania szkół.Liczba uczniów
w oddziale
Ś
redniorocznaliczba etatów na ucznia
(biologia, chemia i fizyka
bez podzia
łu na grupy)Ś
rednioroczna liczbaetatów na ucznia
(biologia, chemia i fizyka
dzielona na grupy)
10 0,174 0,174
20 0,087 0,087
24 0,073 0,073
25 0,078 0,084
26 0,075 0,080
27 0,079 0,086
28 0,076 0,083
29 0,073 0,080
30 0,071 0,077
31 0,069 0,075
32 0,067 0,072
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 121995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
Dzieci w mie
ście i gminie Trzemesznowg roku urodzenia
Demografia
Jak to ju
ż było powiedziane kluczowym czynnikiem wpływającym na organizację szkół jestliczebno
ść oddziałów – ta uwarunkowana jest czynnikami demograficznymi.Rozk
ład demograficzny przedstawia poniższa tabela i wykres:Rysunek 1.
Dzieciwg roku urodzenia
Liczb
ę uczniów obwodami szkolnym przedstawia poniższa tabela:Obwód 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006
SP 1 Trzemeszno 85 80 75 76 75 78 69 71 54 81 84 83
SP 2 Trzemeszno 31 25 18 27 33 22 20 25 24 15 16 19
SP Jastrz
ębowo 10 13 6 9 8 8 10 9 12 14 4 17SP Kruchowo 14 18 18 11 20 15 10 20 17 15 13 14
SP Szyd
łowo 5 17 8 2 14 6 9 8 7 6 4 4SP Trzem
żal 10 10 8 7 7 15 7 4 8 4 6 6SP Wymys
łowo 6 22 4 9 6 6 6 6 5 8 7 7SP Ziele
ń 12 10 8 17 13 9 12 8 8 13 8 11Suma ko
ńcowa 173 195 145 158 176 159 143 151 135 156 142 161Demografia jest korzystna gminy – w ci
ągu najbliższych lat liczba uczniów nie będzie ulegaćistotnym zmianom, a tym samym mo
żliwe będzie zaprojektowanie sieci szkolnej na najbliż‐Rocznik Liczba dzieci
1995 173
1996 195
1997 145
1998 158
1999 176
2000 159
2001 143
2002 151
2003 135
2004 156
2005 142
2006 161
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 13sze lata. Liczba uczniów, którzy ucz
ęszczać będą do szkół w gminie po ewentualnej reorganizacjiutrzymywa
ć się będzie na stałym poziomie około 150. Dla takiej też liczby trzeba planowaćnow
ą sieć szkolną.Wniosek:
Sie
ć szkolną dla Trzemeszna trzeba zaprojektować dla około 150 uczniów w poziomie.►
Liczba oddziałów dla 150 uczniów w rocznikuUwzgl
ędniając wcześniejsze rozważania wiadomo, że optymalna wielkość oddziału to 24 lub28 uczniów. Przeprowadzimy wi
ęc symulację liczby godzin nauczycielskich w zależności odliczebno
ści oddziałów. Do przygotowania symulacji posługiwać się będziemy analizami analogicznymido tych zawartych wy
żej (porównaj Tabela 1).Szko
ła podstawowaLiczba oddzia
łóww poziomie
podzia
ł uczniówmi
ędzy oddziałykoszt utrzymania oddzia
łuprzez 6 lat jego istnienia
11Liczba etatów
nauczycielskich
125
5 razy po 30 uczniów 905 (5*181) 50,36
3 razy po 24 uczniów3 razy po 26 uczniów 984
(3*159 + 3*169) 54,76
4 razy po 24 uczniów2 razy po 28 uczniów 998
(4*159 + 2*181) 55,46
6 razy po 25 uczniów 1014 (6*169) 56,37
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1113 (7*159) 61,87
1 liczący 26 uczniówpozosta
łe liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1123 (169 + 6*159) 62,48
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1272 (8*159) 70,79
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1431 (9*159) 79,510
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1590 (10*159) 88,311
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1749 (11*159) 97,2Tabela 3.
Liczba etatów nauczycielskich w szkołach podstawowych wynikających z planów nauczaniapopulacji 150 uczniów w klasie w zale
żności od liczby utworzonych oddziałów.11
Wyrażone w godzinach nauczycielskich wynikających z planów nauczania. W zestawieniu tym pominiętokoszty etatów wsparcia (zni
żka dyrektora, bibliotekarz, pedagog, wychowawca świetlicy…) oraz zyski wynikającez organizacji zaj
ęć w klasach łączonych.12
Formalnie rzecz biorąc wyliczona została liczba etatów nauczycielskich na klasę dla jednego oddziału (na 6lat jego istnienia). Jednak
że ze względu na względnie stałą liczbę uczniów w poszczególnych rocznikach (iidentyczn
ą liczność oddziałów na poszczególnych poziomach) jest ona równa liczbie wszystkich godzin nauczycielskichw szkole.
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 14Wnioski
1) Optymaln
ą ze względów ekonomicznych formą organizacji sieci szkół podstawowychdla 150 uczniów jest utworzenie pi
ęciu oddziałów po 30 uczniów. Jednakże przedpodj
ęciem takiej decyzji należy rozważyć również argumenty natury pedagogicznej.2) Troch
ę mniej opłacalnym, choć wydaje się – zdecydowanie lepszym pedagogiczniewariantem – jest utworzenie 6 oddzia
łów liczących po około 25 uczniów. Jednakżeutworzenie pi
ęciu równolicznych oddziałów jest o około jeden etat droższe od utworzeniatrzech oddzia
łów po 24 uczniów (bez żadnych podziałów na grupy) i trzech po26 uczniów.
3) Najdro
ższym rozwiązaniem jest utrzymywanie siedmiu lub więcej oddziałów liczącychpo nie wi
ęcej niż 24 uczniów.4) Ka
żdy kolejny taki pion klas zwiększa koszt utrzymania szkół o niemal 9 etatów wynikającychz planów nauczania (co daje 1,5 etatu
średnio na oddział).Gimnazjum
Liczba
oddzia
łóww poziomie
podzia
ł uczniówmi
ędzy oddziałykoszt utrzymania oddzia
łuprzez 6 lat jego istnienia
Liczba etatów
nauczycielskich
5
5 razy po 30 uczniów 625 (5*125) 34,76
3 razy po 24 uczniów3 razy po 26 uczniów 621
(3*94 + 3*113) 34,56
4 razy po 24 uczniów2 razy po 28 uczniów 626
(4*94 + 2*125) 34,86
6 razy po 25 uczniów 678 (6*113) 37,77
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 658 (7*94) 36,67
1 liczący 26 uczniówpozosta
łe liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 677 (113 + 6*94) 37,68
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 752 (8*94) 41,89
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 846 (9*94) 47,010
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 940 (10*94) 52,211
wszystkie liczące niewi
ęcej niż 24 uczniów 1034 (11*94) 57,4Tabela 4.
Liczba etatów nauczycielskich w gimnazjum wynikających z planów nauczania populacji150 uczniów w klasie w zale
żności od liczby utworzonych oddziałów.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 15Wnioski
1) Optymaln
ą ze względów ekonomicznych formą organizacji sieci szkolnej dla 150uczniów jest utworzenie pi
ęciu lub sześciu oddziałów, przy czym w drugim przypadkunale
ży tworzyć oddziały o zróżnicowanej wielkości (liczące po 24, 26 lub 28 uczniów,a nie wszystkie po 25).
2) Utworzenie siedmiu ma
łych oddziałów jest tylko trochę droższe (ale tańsze niż utworzeniesze
ściu oddziałów po 25 uczniów)3) Utworzenie ka
żdego kolejnego pionu klas kosztuje po 5,2 etatu nauczycielskiego (codaje 1,73 etatu na oddzia
ł).►
Dodatkowe koszty związane z liczbą szkółOstatnim
źródłem kosztów związanym z funkcjonowaniem szkół są:•
etaty wsparcia (zniżka dyrektorska, etat bibliotekarza, pedagoga)•
koszty związane z pracą pracowników administracji i obsługi•
koszty utrzymania budynków.Koszty zwi
ązane z etatami wsparcia zależą od liczby szkół i ich wielkości i oscylują od kilku dokilkunastu etatów na szko
łę.W ka
żdej szkole pracuje dyrektor, który z tytułu swojej pracy posiada zniżkę godzin (otrzymujewynagrodzenie za pe
łny etat, choć prowadzi zwykle tylko od 3 do 10 lekcji). O wysokościzni
żek kierowniczych decyduje organ prowadzący. Dyrektor otrzymuje dodatkowo dodatekfunkcyjny i motywacyjny
13. Ich wysokość również ustalona jest przez samorząd terytorialny.Wp
ływ wysokości zniżek kierowniczych dyrektorów na koszty jest znikomy (dla przykładu wszkole licz
ącej tylko 100 uczniów, 9 godzin zniżki dyrektora – stanowiące 0,5 jego etatu to0,005 etatu/na ucznia.
Podobnie ma
ły wpływ na koszty funkcjonowania szkół mają zwykle inne etaty wsparcia: pracapedagoga szkolnego, psychologa, bibliotekarza, nauczyciela w
świetlicy… Sumarycznie jestto nawet w du
żej szkole wyłącznie kilka etatów.Analizy wymagaj
ą również koszty związane z pracą pracowników administracji i obsługi. Teetaty wynikaj
ą z wielkości budynków, liczby uczniów, czasu pracy szkoły, a także takich czynnikówjak sposób ogrzewania budynku. Koszty te s
ą trudno modyfikowalne, a ich wpływ nabud
żet nie jest kluczowy (stanowią zwykle około 10 proc. planu finansowego jednostki).Koszty utrzymania budynków i zakup pomocy naukowych stanowi w Trzemesznie oko
ło5 proc. bud
żetu oświaty. Wydaje się więc, że działania gminy powinny dążyć raczej w kierunkuzwi
ększenia tej pozycji w budżecie, a nie jej ograniczania.13
Analiza dodatków do wynagrodzenia zarówno nauczycieli, jak i kadry kierowniczej została w tym opracowaniupomini
ęta.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 16Organizacja szkó
ł podstawowych i gimnazjóww mie
ście i gminie Trzemeszno►
Stan aktualnyW roku szkolnym 2007/8 w gminie Trzemeszno funkcjonuj
ą następujące szkoły prowadzoneprzez gmin
ę Trzemeszno:Nazwa szko
ły/placówkiLiczba uczniów
Liczba uczniów przyj
ętychspoza obwodu
Liczba oddzia
łówLiczba
nauczycieli osoby
Biblioteka i
świetlicaEtaty nauczycielskie
ogó
łemLiczba etatów pracowników
administracji
i obs
ługi14Szko
ła Podstawowa nr 1 447 49 20 24 4 43,6 17,25Szko
ła Podstawowa nr 2 208 89 10 14 1 19,3 6,5Szko
ła Podstawowaw Jastrz
ębowie33
‐ 4 6 0 8 2Zespó
ł Szkół w Kruchowie 1 1 4,5Szko
ła Podstawowa 67 3 6 16 12,1Gimnazjum
54 ‐ 3 16 14,3Szko
ła Podstawowaw Szyd
łowie47 7 4 13 0,4 9,1 1,75
Zespó
ł Szkół w Trzemżalu 0,5 4Szko
ła Podstawowa 70 15 6 17 11,5Gimnazjum
80 7 3 15 7,7Szko
ła Podstawowaw Wymys
łowie49
‐ 5 9 0,4 10,2 2,75Szko
ła Podstawowaw Zieleniu
40
‐ 4 9 0,3 9,4 2Razem – szko
ły podstawowe 961 ‐ 59 bd. 7,3 124,2 ‐Razem – gimnazja 134
‐ 6 bd. ‐ 21,4 ‐14
Bez pracowników sezonowychInstytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 17Jednocze
śnie na terenie miasta funkcjonuje gimnazjum dla którego organem prowadzącymjest Powiat gnie
źnieński (511 uczniów; 21 oddziałów, średnio 25,5 ucznia/oddział).Zró
żnicowanie wielkości szkół wynosi od 30 do 450 uczniów.►
Szkoły podstawowe w Trzemesznie na tle gmin podobnej wielkościTrzemeszno jest gmin
ą miejsko‐wiejską, w której mieszka około 14 tysięcy mieszkańców.I dlatego do porównania wybrano wszystkie 49 gmin miejskich zamieszka
łych przez 13 – 15tysi
ęcy mieszkańców. Były to gminy: Skaryszew, Łobez, Lewin Brzeski, Parczew, Janikowo,Prabuty, Paczków, Blachownia, Su
łkowice, Wilamowice, Gniewkowo, Wyrzysk, Dobczyce,Witkowo, Lidzbark,
Święta Katarzyna, Wieruszów, Niemodlin, Skarszewy, Żychlin, Olsztynek,St
ęszew, Zawadzkie, Wołczyn, Słomniki, Koźmin Wielkopolski, Sianów, Kłodawa, Barcin, Działoszyn,Kamie
ń Pomorski, Zbąszyń, Nowogrodziec, Żuromin, Ślesin, Kcynia, Głogówek, Chojna,Radomy
śl Wielki, Odolanów, Otmuchów, Brusy, Trzemeszno, Bełżyce, Warta, Chęciny,S
ędziszów, Koziegłowy, Praszka.Po porównaniu liczby szkó
ł podstawowych i średniej liczebności uczniów w gminie okazałosi
ę, że: Trzemeszno zajmuje 43 miejsce pod względem średniej liczby uczniów w szkolepodstawowej
(średnia wielkość szkół jest mniejsza wyłącznie w 6 porównywanych gminach).Rozk
ład liczby szkół prezentuje wykres (ciemniejszym kolorem zaznaczono grupę w którejjest Trzemeszno. Wida
ć więc, że 32 spośród 49 podobnych gmin posiada mniej szkół.Rysunek 2.
Rozkład liczby szkółpodstawowych w gminach
miejsko-wiejskich zamieszkanych
przez 13 – 15 tys. mieszka
ńców.Czarnym kolorem zaznaczona
jest grupa z Trzemesznem
Podobnie jest z gimnazjami. Tym razem – ze wzgl
ędu na bardzo małe zróżnicowanie ilościszkó
ł – przyjęto kryterium średniej wielkości oddziału. Porządkując gminy pod względemś
redniej wielkości oddziału w gimnazjum Trzemeszno zajmuje 40 miejsce.0
2
4
6
8
10
3 4 5 6 7 8 9 10 11
Liczba gmin
Liczba szkó
ł w gminieRozk
ład liczby szkółInstytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 18Rysunek 3.
Rozkład liczbyś
redniej liczności oddziałóww gimnazjach w gminach miejskowiejskich
zamieszkanych
przez 13 – 15 tys. mieszka
ńców.Czarnym kolorem zaznaczona
jest grupa z Trzemesznem
Porównuj
ąc oświatę w gminach miejsko‐wiejskich liczących od 13 do 15 tysięcy mieszkańców,mo
żna powiedzieć, że Trzemeszno ma oświatę zorganizowaną w sposób dość drogi –w gminie funkcjonuje du
żo małych szkół, w których uczniowie uczą się w małolicznych oddziałach.Rozwi
ązanie takie, choć czasami przynoszące dobre efekty pedagogiczne jest nieracjonalnez punktu widzenia ekonomii.
0
2
4
6
8
10
12
14
16
18
do 20 od 20
do 22
od 22
do 24
od 24
do 26
od 26
do 28
od 28
Liczba gmin
Liczba szkó
łdo 20
od 20 do 22
od 22 do 24
od 24 do 26
od 26 do 28
od 28
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 19Koszty funkcjonowania szkó
łPierwszym elementem analizy b
ędzie porównanie kosztów kształcenia uczniów poszczególnychszko
łach.Szko
łaLiczba
uczniów
Liczba etatów
nauczycielskich
wynikaj
ącychz realizacji lekcji
Liczba
etatów
na ucznia
Liczba
etatów
wsparcia
Liczba
etatów
administracji
i obs
ługi(sezonowych)
SP 1 w Trzemesznie 447 26,16 0,06
6,4 14,25 (+1)SP 2 w Trzemesznie 208 11,72 0,06
1,7 4,5 (+1)SP Kruchowo 67 8,61 0,13
1,7 5,5 (+1,5)SP Trzem
żal 70 8,83 0,13 1,6 1,5SP Szyd
łowo 47 7,14 0,15 1,9 1,75 (+1)SP Wymys
łowo 49 7,44 0,15 1 1,25 (+1,5)SP Ziele
ń 40 6,77 0,17 0,6 1,75 (+1)SP Jastrz
ębowo 33 6,61 0,20 0,4 2 (+1)Suma ko
ńcowa 961 83,31 0,09Analogiczne zestawienie z podzia
łem na klasy. Kolejność w ramach każdej najbardziej donajmniej ekonomicznych
Szko
łaLiczba
uczniów
Liczba etatów
nauczycielskich
wynikaj
ącychz realizacji lekcji
Liczba
etatów
na ucznia
Klasy I –
średnio 159 13,64 0,09SP 2 w Trzemesznie 27 1,33 0,05
SP 1 w Trzemesznie 82 4,67 0,06
SP Trzem
żal 13 1,33 0,10SP Szyd
łowo 10 1,25 0,13SP Kruchowo 9 1,28 0,14
SP Wymys
łowo 7 1,28 0,18SP Jastrz
ębowo 5 1,28 0,26SP Ziele
ń 6 1,22 0,20Klasy II –
średnio 156 12,94 0,08Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 20SP 1 w Trzemesznie 69 3,67 0,05
SP 2 w Trzemesznie 39 2,67 0,07
SP Ziele
ń 9 0,86 0,10SP Kruchowo 11 1,28 0,12
SP Trzem
żal 10 1,33 0,13SP Jastrz
ębowo 6 0,94 0,16SP Szyd
łowo 8 1,25 0,16SP Wymys
łowo 4 0,94 0,24Klasy III –
średnio 150 12,69 0,08SP 1 w Trzemesznie 78 4,67 0,06
SP 2 w Trzemesznie 33 2,67 0,08
SP Trzem
żal 13 1,33 0,10SP Wymys
łowo 8 0,94 0,12SP Ziele
ń 6 0,86 0,14SP Kruchowo 8 1,28 0,16
SP Jastrz
ębowo 4 0,94 0,24Klasy IV –
średnio 151 14,17 0,09SP 1 w Trzemesznie 73 4,00 0,05
SP 2 w Trzemesznie 28 1,83 0,07
SP Kruchowo 14 1,56 0,11
SP Trzem
żal 10 1,61 0,16SP Szyd
łowo 9 1,61 0,18SP Ziele
ń 6 1,11 0,19SP Jastrz
ębowo 5 1,06 0,21SP Wymys
łowo 6 1,39 0,23Klasy V –
średnio 172 14,69 0,09SP 2 w Trzemesznie 36 1,61 0,04
SP 1 w Trzemesznie 68 4,75 0,07
SP Wymys
łowo 17 1,42 0,08SP Szyd
łowo 14 1,53 0,11SP Kruchowo 14 1,61 0,12
SP Trzem
żal 12 1,61 0,13SP Ziele
ń 6 1,11 0,19SP Jastrz
ębowo 5 1,06 0,21Klasy VI –
średnio 173 15,17 0,09SP 2 w Trzemesznie 45 1,61 0,04
SP 1 w Trzemesznie 77 4,42 0,06
SP Trzem
żal 12 1,61 0,13SP Kruchowo 11 1,61 0,15
SP Jastrz
ębowo 8 1,33 0,17SP Wymys
łowo 7 1,47 0,21SP Ziele
ń 7 1,61 0,23SP Szyd
łowo 6 1,50 0,25Gmina –
średnio 961 83,31 0,09Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 21Ś
rednia dla szkół w Trzemesznie wynosi 0,06, natomiast średnia dla szkół na wsi 0,15, czyli2,5 razy wi
ęcej.Pomini
ęta zostanie analiza liczba etatów wsparcia oraz etatów administracji i obsługi, gdyżwynikaj
ą one z organizacji oświaty. Przy aktualnym stanie organizacji optymalizacja w tymzakresie nie przyniesie spodziewanych efektów.
Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 22Mo
żliwości zmniejszenia nakładów finansowychna bazie istniej
ącej sieci szkół podstawowych►
Analiza arkuszy organizacyjnych pod kątem oszczędnościAnaliza arkuszy organizacyjnych placówek pod k
ątem optymalności kosztów organizacji zajęćpokazuje,
że nie zawsze wszystkie przyjęte rozwiązania są najtańszymi. Jednakże zaznaczyćtrzeba,
że niektóre z nich mogą być wynikiem świadomie przyjętych rozwiązań mających nacelu osi
ągnięcie konkretnych efektów pedagogicznych i dlatego poniższych zapisów nie możnajednoznacznie traktowa
ć jako błędne, a jedynie jako wskazanie miejsc wymagającychuwagi. Jednocze
śnie należy podkreślić, że wszystkie one zostały zaakceptowane przez samorządowew
ładze gminy.Szko
ła Podstawowa nr 1 w TrzemesznieLiczba uczniów i oddzia
łów rocznikamiKlasa
Liczba uczniów
Liczba
oddzia
łówś
rednialiczno
śćoddzia
łu ogółemw tym przyj
ętychz innych obwodów
I
82 9 4 21II
69 5 3 23III
78 12 4 19,5IV
73 9 3 24,3V
68 7 3 22,7VI
77 7 3 25,6•
Klasa I. Dla 82 uczniów utworzono cztery małe oddziały liczące 20 lub 21 uczniów. Wbie
żącym roku szkolnym prowadzi to do konieczności sfinansowania 4*21 (lub4*20
15) godzin nauczycielskich, czyli 4,66 (lub 4,44) etatu.Organizacja trzech oddzia
łów wielkości 27 lub 28 uczniów, pozwoliłaby ograniczyć wtym roku szkolnym liczb
ę etatów o 1,16.15
Jeśli język angielski dla uczniów finansowany jest spoza budżetu gminy.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 23Inn
ą możliwością jest takie zdefiniowanie granic obwodów, by do szkoły trafiło 14dodatkowych uczniów, tak by wszystkie oddzia
ły liczyły przynajmniej po 24 osób.Ze wzgl
ędu na brak możliwości zmian kształtu oddziałów w ciągu 6 lat ich istnieniaprzyj
ęte rozwiązanie zwiększy koszt funkcjonowania szkoły o 159 godzin (8,83 etatu).Jednocze
śnie z obwodów innych szkół przyjęto do klasy pierwszej 9 uczniów. Gdybyich nie przyj
ęto (nie ma takiego obowiązku) możliwe byłoby utworzenie trzech oddziałówpo 24 lub 25 uczniów.
•
Klasa II. 69 uczniów umieszczono w trzech oddziałach nierównej wielkości (26, 22, 21uczniów). Taki rozk
ład nie przynosi, ani w tym, ani w następnym roku żadnych dodatkowychkosztów. Jednak
że, gdy uczniowie dojdą do klasy czwartej 26‐osobowy oddziałtrzeba b
ędzie dzielić na grupy tworząc przez trzy lata dodatkowe 10 godzin(0,55 etatu)
•
Klasa III. Analogicznie jak w klasie pierwszej – 78 uczniów i 4 oddziały, a można byłoutworzy
ć 3 liczące po 26 uczniów. Efekt w 6‐letnim cyklu kształcenie trzeba zorganizować636 (4*159 godzin) zamiast 507 (3*169 godzin
16). Różnica w ciągu 6 lat wynosi131 godzin (7,27 etatu).
•
Z obwodów innych szkół pochodzi 12 uczniów. Gdyby ich liczba była o mniejsza o połowęmo
żliwe byłoby utworzenie – trzech oddziałów 24 osobowych.•
Klasa IV. Analogicznie do klasy drugiej 76 uczniów rozdzielono do trzech oddziałów liczącychodpowiednio 25, 26, 22 osoby, zamiast utworzenia trzech oddzia
łów liczących24, 24 i 25 osób. Skutek: ju
ż w tym roku niezbędny był podział na grupy na zajęciachj
ęzyka angielskiego (2 godzin w tym roku i 6 w dwóch kolejnych).•
Utworzono nie wymagany prawem podział zajęć WF na grupy (4 godziny).17Skutki finansowe decyzji podj
ętych w SP1 w latach:Rok szkolny
Skutki decyzji dotycz
ących obecnej klasy (w godzinach)I II III IV V VI
2007/8
63
– 21
20
– –
2008/9 –
87
– –
2009/10
‐ – –2010/11
68 20
– – –
2011/12 – – – –
2012/13 – – – –
SUMA 131 20 98 20 269
16
Liczba ta jest większa, gdyż uwzględniono podziały na grupy.17
Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów, z tym że w szkołachponadpodstawowych, trzyletnich liceach ogólnokszta
łcących, trzyletnich liceach profilowanych, czteroletnichtechnikach i zasadniczych szko
łach zawodowych — oddzielnie dla dziewcząt i chłopców; dopuszcza się tworzeniegrup mi
ędzyoddziałowych lub, w wyjątkowych przypadkach, grup międzyklasowych. (Par 6 Pkt. 5. Rozp.MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szko
łach publicznych.)Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 24Szko
ła Podstawowa nr 2 w TrzemesznieKlasa
Liczba uczniów
Liczba
oddzia
łówś
rednialiczno
śćoddzia
łu ogółemw tym przyj
ętychz innych obwodów
I
27 13 1 27II
39 15 2 19,5III
33 12 2 18,5IV
28 13 1 28V
36 16 2 18VI
45 20 2 22,5Liczby uczniów w poszczególnych klasach: 27, 39, 33, 28, 36, 45 osób oraz du
ża liczbauczniów spoza obwodu wskazuje na b
łędne określenie granic obwodów szkolnych w gminielub nieroztropne przyjmowanie uczniów spoza obwodu. Efekt:
W klasie II dla 39 uczniów (w tym 15 spoza obwodu) niezb
ędne było utworzenie dwóch oddziałówlicz
ących średnio mniej niż 20 uczniów. Podobnie:•
w klasie III – dwa oddziały dla 33 uczniów (w tym 12 spoza rejonu);•
w klasie IV – jeden oddział dla 28 uczniów (w tym 13 spoza rejonu) – konieczne podziałyna grupy;
•
w klasie V – dwa oddziały dla 36 uczniów (w tym 16 spoza rejonu);•
w klasie VI – dwa oddziały dla 45 uczniów (w tym 20 spoza rejonu).W skutek przyj
ętych zasad pozwalających na przyjmowanie do szkoły uczniów spoza rejonubez uwzgl
ędniania czynników ekonomicznych w szkole utworzono dodatkowe 4 oddziały(przynajmniej 318 godzin w skali 6 lat).
Tylko dwa roczniki (obecna klasa I oraz IV) posiada oddzia
ły ekonomicznie uzasadnionej liczności.Podsumowanie dla Trzemeszna
Z powy
ższych analiz wynika, że w mieście Trzemeszno istnieją duże rezerwy finansowe w zakresiekosztów funkcjonowania o
światy wynikające z nieekonomicznego sposobu tworzenia oddziałów.Upowa
żnienie dyrektorów do przyjmowania dowolnej liczby uczniów spoza obwodu szkolnegosprawi
ło, że w obu szkołach powstały zbyt małe i nieekonomiczne oddziały. Ze względu nabrak mo
żliwości zmiany przydziału uczniów do oddziałów decyzje podejmowane przez ostatnichsze
ść lat będą skutkowały w przyszłości. Aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości należyokre
ślić czytelne zasady stanowiące, kiedy dyrektor szkoły podstawowej może przyjąć uczniówspoza rejonu i jaka mo
że być liczność nowopowstającego oddziału. Rozważyć też należy wprowadzenierozwi
ązań opartych na pomysłach „bonu organizacyjnego” wdrożonego m.in. w: Nysie,Pszczynie, K
ędzierzynie‐Koźlu, Koszalinie i Wrocławiu.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 25Szko
ła Podstawowa w JastrzębowieOddzia
ły w szkole są małe i liczą odpowiednio: 5, 6, 4, 5, 5, 8 uczniów oraz oddział zerówkilicz
ący 6 dzieci. Na bazie istniejącej sieci szkolnej nie ma możliwości dokonania jakichkolwiekzmian powoduj
ących racjonalizację kosztów.Szko
ła Podstawowa w KruchowiePozosta
łe oddziały są małe i liczą odpowiednio: 9, 11, 8, 14, 14, 11 uczniów. Na bazie istniejącejsieci szkolnej nie ma mo
żliwości dokonania jakichkolwiek zmian powodujących racjonalizacjękosztów.
Szko
ła Podstawowa w SzydłowieOddzia
ły w szkole są małe i liczą odpowiednio: 10, 8, 0, 9, 14, 6 uczniów oraz oddział zerówkilicz
ący 14 dzieci. Na bazie istniejącej sieci szkolnej nie ma możliwości dokonania jakichkolwiekzmian powoduj
ących racjonalizację kosztów.Szko
ła Podstawowa w TrzmżaluOddzia
ły w szkole są małe i liczą odpowiednio: 13, 10, 13, 10, 12, 12 uczniów oraz oddziałzerówki
liczący 10 dzieci. Na bazie istniejącej sieci szkolnej nie ma możliwości dokonania jakichkolwiekzmian powoduj
ących racjonalizację kosztów.Szko
ła Podstawowa w WymysłowieOddzia
ły w szkole są małe i liczą odpowiednio: 7, 4, 8, 6, 17, 7 uczniów oraz oddział przedszkolnylicz
ący 10 dzieci (pięcio‐ i sześciolatki). Na bazie istniejącej sieci szkolnej nie ma możliwościdokonania jakichkolwiek zmian powoduj
ących racjonalizację kosztów.Szko
ła Podstawowa w ZieleniuOddzia
ły w szkole są małe i liczą odpowiednio: 6, 9, 6, 6, 6, 7 uczniów oraz oddział zerówkilicz
ący 9 dzieci. Na bazie istniejącej sieci szkolnej nie ma możliwości dokonania jakichkolwiekzmian powoduj
ących racjonalizację kosztów.Podsumowanie dla wsi
Powy
ższe zestawienie faktów pokazuje, że na wsi nie ma możliwości wprowadzenia istotnychoszcz
ędności w funkcjonowaniu szkół bez dokonania zmiany sieci szkolnej. Przyczynątakiego stanu rzeczy jest rozdrobnienie obwodów szkolnych poci
ągające w konsekwencjibrak mo
żliwości dokonywania jakichkolwiek zmian w wielkości oddziałów.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 26Propozycje reorganizacji
sieci szkó
ł podstawowych►
Rozwiązanie optymalneZe wzgl
ędu na stabilną (oscylującą około 150) liczbę dzieci zamieszkujących teren miastai gminy Trzemeszno,
optymalną sieć szkół podstawowych należy tak zaprojektować, by możliweby
ło utworzenie około 6 oddziałów każdej klasy liczących od 24 do 28 uczniów. Rozmieszczenieoddzia
łów w budynkach szkolnych powinno uwzględniać optymalne wykorzystanie.Jak to ju
ż było powiedziane wcześniej (por. Tabela 3 na stronie 13) do tego byprzeprowadzi
ć prawem przewidziane lekcje w 6 oddziałach wystarczy około 55 etatów, co wzestawienie z aktualnymi 83 daje 28 etatów oszcz
ędności.►
Konkretne propozycje1. Je
śli warunki lokalowe na to pozwalają należy rozważyć połączenie obu szkół w mieście.Skutkiem takiej decyzji b
ędzie: powstanie szkoły liczącej około 100 uczniów na poziomie,co pozwoli na tworzenie ka
żdego roku 4 oddziałów każdej klasy (aktualnie wobu szko
łach średnio 5), czyli ograniczenie liczby godzin o przynajmniej 159 (8,8 etatu).Do powy
ższych oszczędności dojdzie również ograniczenie liczby godzin w świetlicy,bibliotece, a tak
że zniżek kierowniczych. O przynajmniej 4 – 5 etatów zmniejszysi
ę również zapotrzebowanie na pracę pracowników obsługi oraz znikną kosztyutrzymania jednego budynku. Nale
ży zauważyć, że rozwiązanie to nie pociągnie żadnychdodatkowych, sta
łych kosztów związanych np. z dowożeniem uczniów.Je
śli jednak warunki lokalowe w nie pozwolą na takie rozwiązanie Szkołę Podstawowąnr 2 nale
ży wygasić lub utworzyć jedną szkołę, która przez trzy lata funkcjonować będziew dwóch budynkach.
2. W
łączyć Wymysłowo do obwodu połączonych szkół w Trzemesznie.Szko
ła w Wymysłowie liczy niecałe 50 uczniów. Włączenie jej do połączonych szkół wmie
ście sprawi, że liczba oddziałów w mieście nie ulegnie zmianie (na poziomie będzienieca
łe 110 uczniów (27 uczniów na oddział). Oszczędności wynikające ze zmianw planach nauczania – 7,4 etatu. Do powy
ższych oszczędności dojdzie również ograniczenieliczby godzin w
świetlicy, bibliotece (10 godzin), a także zniżek kierowniczychInstytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 27(8 godzin) oraz administracji i obs
ługi (1,25 + 1,5 w sezonie) oraz znikną koszty utrzymaniajednego budynku.
Kosztem zmiany b
ędzie zwiększenie nakładów na dowożenie uczniów. Nieznaczniezmniejszy si
ę też wysokość subwencji oświatowej otrzymywanej przez gminę(50*0,38*2800 = 53 000 z
ł), co stanowi niecałe 10 proc. rocznego zaangażowaniagminy w t
ę szkołę (540 000 zł).3. Po
łączyć szkoły w Jastrzębowie i Kruchowie.Po po
łączeniu szkół w Jastrzębowie i Kruchowie powstanie placówka licząca wg stanuna dzie
ń dzisiejszy 120 uczniów w 6 oddziałach.Klasa Liczba uczniów
0 20
I 14
II 17
III 12
IV 19
V 19
VI 19
A zatem, w miejsce 361 godzin (143+218) nauczycielskich wynikaj
ących z planów nauczaniab
ędzie ich 159, czyli różnica wyniesie 202 godziny (11,2 etatu). Dodatkowymkosztem b
ędzie konieczność zagwarantowania uczniom transportu do szkoły.4. Po
łączyć szkoły w Trzemżalu, Szydłowie i Zieleniu.Podobnie, jak w przypadku Jastrz
ębowa i Kruchowa po połączeniu trzech powyższychszkó
ł otrzymamy placówkę liczącą odpowiednio:Klasa Liczba uczniów
I 29
II 27
III 19
IV 25
V 30
VI 25
A zatem, w miejsce 519 godzin (199+156+164) nauczycielskich wynikaj
ących z planównauczania b
ędzie ich około 181 (liczba ta będzie się zmieniać ze względu na różnąwielko
ść oddziałów w różnych klasach), czyli różnica wyniesie 338 godziny (18,7 etatu).Dodatkowym kosztem b
ędzie konieczność zagwarantowania uczniom transportudo szko
ły.Instytut Bada
ń w OświacieO
świata w Mieście i Gminie Trzemeszno 28Kilka uwag na koniec
Na koniec nale
ży dodać, że w czasie wszystkich wykonywanych porównań zestawiane byłyliczby faktycznie realizowanych godzin z minimaln
ą liczbą godzin nauczycielskich wynikającychz planów nauczania. W rzeczywisto
ści więc, gmina może osiągnąć oszczędności finansowenie wi
ększe niż te opisane w niniejszym opracowaniu. Dostosowując sieć szkolną dozmieniaj
ącej się liczby dzieci gmina może przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze na poprawęwarunków kszta
łcenia choćby przez:•
sfinansowanie niewymaganych prawem podziałów na grupy•
tworzenie klas sportowych, dwujęzycznych…•
zwiększenie liczby godzin nauczania przedmiotów, które słabo wypadły atestachkompetencji…
•
zwiększenie liczby godzin pozalekcyjnych•
stworzenie bardziej rozbudowanych świetlic, dofinansowanie SKS‐ów, teatrów szkolnychitp.
►
Ochrona interesów społeczności lokalnej w sytuacji likwidacji szkół wiejskichMaj
ąc świadomość znaczenia placówki oświatowej dla społeczności lokalnej na wsi należyrozwa
żyć możliwość zapewnienia dzieciom mieszkającym na wsi oraz innym mieszkańcomwsi mo
żliwości kontaktu z placówką oświatową poprzez:•
tworzenie w świetlicach wiejskich alternatywnych form wychowania przedszkolnego(grupa dzieci w wieku 3
‐5 lat odbywająca kilka razy w tygodniu zajęcia z nauczycielem,nie b
ędąca formalnym przedszkolem)•
umożliwienie przejmowania szkół przez stowarzyszenia powoływane przez członkówspo
łeczności lokalnej – po utworzeniu we wsi szkoły przez stowarzyszenie gmina możepowierzy
ć jej prowadzenie obwodowej szkoły PUBLICZNEJ, której organem prowadzącymjest stowarzyszenie, a nie gmina. Wiele przyk
ładów pokazuje, że przy dobrejwoli w
ładz gminy i mądrości członków stowarzyszenia udaje się uczynićrentown
ą szkołę, której nie jest w stanie prowadzić jednostka samorządu terytorialnego.18
18
Przyczyną tego paradoksu są inne regulacje prawne działania jednych tych szkół.