PROTOKÓŁ
z obrad XVIII/2007
Sesji Rady Miejskiej w Trzemesznie
z dnia 25 października 2007 roku
odbytej w Domu Kultury w Trzemesznie
w godz. 11:00 – 16:30
……………………………………………………………….
SESJI PRZEWODNICZYLI:
Teresa Maćkowiak i Michał Gwiazda
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
PROTOKOŁOWAŁY:
Marta Wojtaszak
Joanna Daca
DO PKT 1 PORZĄDKU OBRAD:
Otwarcia obrad XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej w Trzemesznie dokonał Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Michał Gwiazda.
Pan Michał Gwiazda powitał:
- Radnych Rady Miejskiej,
- Zastępcę Burmistrza Pana Zygmunta Nowaczyka
- Skarbnika Gminy Panią Marią Kiełpińską,
- Mecenasa Pana Marcina Leśnego- obsługującego sesję od strony prawnej,
- Sołtysów, Przewodniczących Rady Sołeckiej i Przewodniczących Zarządów Osiedli
- kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej – Panią Lucynę Buzałę
- protokolantki obrad,
- radnych Rady Powiatu - Pana Pawła Kocha, Pana Tadeusza Kostkę,
- przedstawicieli prasy
DO PKT 2 PORZĄDKU OBRAD:
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Pan Michał Gwiazda poinformował, że w dzisiejszej sesji udział bierze 15-tu radnych na ustawowy stan Rady- 15-tu radnych.
Następnie Przewodniczący obrad stwierdził QUORUM i poinformował, że Rada Miejska jest uprawniona do podejmowania uchwał
Listy obecności stanowią załączniki nr 1 i 2 do niniejszego protokołu.
DO PKT 3 PORZĄDKU OBRAD:
Na sekretarza obrad XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej w Trzemesznie zaproponowano Radną Panią Marię Dziel.
W/w kandydatura została przez radnych przyjęta jednogłośnie.
DO PKT 4 PORZĄDKU OBRAD:
Przewodniczący obrad przedstawił porządek obrad XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej, a następnie zapytał czy radni mają do porządku dzisiejszych obrad jakieś uwagi?
Radny Krzysztof Szapował zgłosił wniosek formalny, aby Radny Michał Gwiazda prowadził obrady do końca dzisiejszej sesji niezależnie od wyboru Przewodniczącego. Proponuje przegłosować ten wniosek.
Radny Michał Gwiazda zadał pytanie Panu Mecenasowi Marcinowi Leśnemu czy zachodzi taka konieczność? Następnie powiedział do Radnego Krzysztofa Szapowała „niezależnie od Pańskiego wniosku chciałbym przekazać prowadzenie sesji Wiceprzewodniczącej Pani Teresie Maćkowiak.”
Mecenas Marcin Leśny „można głosować, nie ma żadnych przeszkód, obrady oczywiście może prowadzić Wiceprzewodnicząca.”
Następnie Radny Mikołaj Ostrowski zgłosił wniosek aby, pkt. 10 przesunąć za pkt. 11.
Radny Benedykt Nitka „my nie wiemy, że Pan Michał Gwiazda będzie kandydował na Przewodniczącego Rady Miejskiej więc nie przekładajmy tego punktu.”
Radny Michał Gwiazda zapytał „kto jest za wnioskiem Radnego Benedykta Nitki, aby nie przekładać punktu 10?”
Następnie odbyło się głosowanie za w/w wnioskiem.
Za w/w wnioskiem radni głosowali następująco: 14 za, 1 głos wstrzymujący.
Wniosek został przyjęty.
Następnie Radny Michał Gwiazda zapytał „czy są jeszcze jakieś wnioski?”
Radny Krzysztof Szapował powiedział „w przypadku punktu 10 c ja myślę, że brakuje projektu uchwały uchylającej poprzednią uchwały.”
Radny Michał Gwiazda zapytał Mecenasa Marcina Leśnego„czy te obiekcje są uzasadnione?”
Mecenas Marcin Leśny odpowiedział „podjęcie jednej uchwały wykreśla poprzednią uchwałę.”
Radny Krzysztof Szapował zapytał Mecenasa Marcina Leśnego „czy nie trzeba wzmianki, że uchyla się poprzednią uchwałę.”
Mecenas Marcin Leśny odpowiedział „nie trzeba.”
Radny Michał Gwiazda „proponuje zmiany porządku obrad, trzeba przyjąć regulamin w sprawie głosowania, powinna być taka uchwała.”
Mecenas Marcin Leśny powiedział „tak powinna być taka uchwała. Są gminy, które w oparciu o statut prowadzą wybory, a są gminy, które wystosowują uchwałę.”
Radny Michał Gwiazda „proponuje, aby podpunkt c pkt. 10 brzmiał „podjęcie uchwały w sprawie regulaminu na wybór Przewodniczącego Rady Miejskiej w Trzemesznie. Wiceprzewodniczący Michał Gwiazda zarządził głosowanie w/w sprawie.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych. Wniosek został przyjęty.
Następnie Wiceprzewodniczący Michał Gwiazda powiedział „jest jeszcze jeden błąd, w pkt. 11 dotyczącym celowości realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku, nie powinno być „podjęcie uchwały” tylko wydanie opinii, bo my przecież projektu uchwały nie mamy.”
W tym momencie odbyło się głosowanie w w/w wniosku.
Za przyjęciem wniosku głosowało 15 radnych. Wniosek został przyjęty.
W związku z powyższym Pan Michał Gwiazda zarządził głosowanie nad porządkiem obrad XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej.
Za przyjęciem porządku obrad XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej radni głosowali jednogłośnie. W głosowaniu wzięło udział 15 radnych.
Porządek został przyjęty w brzmieniu jak niżej:
PORZĄDEK OBRAD:
a) Wiceprzewodniczących Rady Miejskiej,
b) Przewodniczących Komisji Rady Miejskiej,
a) przyjęcia rezygnacji radnego Pana Jerzego Zaremby z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej
- dyskusja
- podjęcie uchwały.
b) wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Trzemesznie
a) zgłaszanie kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej
b) powołanie Komisji Skrutacyjnej
c) podjęcie uchwały w sprawie regulaminu wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej
d) prezentacja (wystąpienia) kandydatów
e) przeprowadzenie głosowania (tajnego)
f) ogłoszenie wyników głosowania
g) podjęcie uchwały
c) zaciągnięcie kredytu na remont budynku w świetlicy w Lubiniu – adaptacja na cele kulturalno-rekreacyjne
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
d) zmiany uchwały budżetowej Nr VIII/36/2007 z dnia 21 marca 2007 r. na 2007 rok
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej,
- opinia Komisji Komunalnej, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej,
- opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej,
- dyskusja,
- wydanie opinii
DO PKT 5 PORZĄDKU OBRAD
Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej Michał Gwiazda poinformował, że protokół z obrad XVI/2007 i protokół z XVII/2007 Sesji Rady Miejskiej w Trzemesznie został sporządzony i był wyłożony w Biurze Rady Miejskiej. Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że zapoznał się z treścią tego dokumentu i nie wnosi do niego uwag. Uwag nie wnieśli także pozostali radni.
Następnie Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej zarządził głosowanie i zapytał, kto z radnych jest za przyjęciem protokołów z obrad XVI/2007 i XVII/2007 sesji Rady Miejskiej ?
Za przyjęciem protokołów radni głosowali jednogłośnie. W głosowaniu brało udział 15 –tu radnych. Protokoły z obrad XVI/2007 i XVII/2007 sesji Rady Miejskiej zostały przyjęte.
DO PKT 6 PORZĄDKU OBRAD
W tym momencie Wiceprzewodniczący Michał Gwiazda zapytał radnych o interpelacje.
Radny Benedykt Nitka skierował pytanie do mediów mówiąc „mam pytanie do Pani z Przemian, proszę mi powiedzieć, którzy to radni po spotkaniu ze Starostą zmienili zdanie co do wydania 80 tyś.?
Wiceprzewodniczący Michał Gwiazda zapytał Panią Renatę Pałucką czy odpowie od razu czy później?
Pani Renata Pałucka „nie odpowiem teraz.”
Radna Maria Dziel zwróciła się do Zastępcy Burmistrza Pana Zygmunta Nowaczyka „jakie zostały wypracowane wnioski po spotkaniu z Eneą, chodzi mi o oświetlenie drogi przy Racławicach?”
Radny Maciej Adamski „byłem na spotkaniu z Eneą, chodzi o lampy stylowe, myślałem że stare lampy znikną, a okazuje się, że obok starej lampy będzie stała nowa lampa. Są przecież gminy które są oświetlone tylko takimi stylowymi lampami, może można by to jeszcze zmienić? Czy będą w tym kierunku prowadzone jakieś działania?”
Następnie Radny Krzysztof Szapował powiedział „poszerzając ten wniosek chciałbym powiedzieć, że ja, Radny Benedykt Nitka oraz Radny Wiesław Pokorski uczestniczyliśmy w rozmowach z Eneą, sprawę oświetlenia trzeba pozostawić do momentu, aż będzie koncepcja jak mają całe te prace wyglądać. Teraz kiedy betonowe postumenty są wybudowane ogranicza się możliwość usytuowania tych lamp, są ale między drzewami i krzewami. Ponadto trzeba moim zdaniem wyjść z zapytaniem do społeczeństwa jak te place mają wyglądać?”
Radny Mikołaj Ostrowski powiedział „W dniu 15.09.07 r. Komisja Komunalna dokonała wizytacji placów zabaw przy ulicy Toruńskiej i przy dawnym Łazarzu stwierdzając szereg zagrożeń związanych z nie sprawnymi czy uszkodzonymi urządzeniami stanowiącymi zagrożenie dla zdrowia i życia przebywających tam dzieci. Jakie podjęto kroki w tej sprawie? Poza tym w drodze na dzisiejszą sesje jeden z mieszkańców pytał mnie czy rozsądne jest wprowadzenie podwójnego oświetlenia, m.in. na Placu Kilińskiego.”
Radna Eleonora Mądra „ja zgłaszałam problem przystanków autobusowych w naszej gminie i jak na razie nie ma zmian. Jadąc gdzie indziej te przystanki są o wiele ładniejsze.”
Radna Irena Radke „ja chciałabym poruszyć sprawę świetlicy wiejskiej w Niewolnie. Dla mieszkańców tego sołectwa nie ma miejsca gdzie mogliby się spotkać. Brak tam okien, obiekt nie jest ogrzewany, nie ma sanitariatu. Proszę o podjęcie decyzji co dalej z tym budynkiem będzie.?”
Radny Rafał Białek „ja chciałbym wziąć w obronę Panów Burmistrzów, bo musimy docenić to co już zostało zrobione, bo są lampy jest źle, nie ma lamp też jest źle. Zostały też zrobione odcinki chodników. Rusza się wreszcie do przodu, a wcześniej przecież tego nie było. W tym momencie Radny Rafał Białek zadał pytanie Wiceprzewodniczącemu Panu Michałowi Gwieździe dlaczego znowu został wprowadzony do porządku obrad punkt dotyczący sprawy remontu świetlicy w Lubiniu, przecież to jest ośmieszanie radnych, każdy sobie już na ten temat zdanie wyrobił, jaką chce Pan usłyszeć ocenę sytuacji. Nie rozumiem wprowadzania tego punktu do obrad. Lubiń ocenę jednoznaczną już dostał.”
Radny Michał Gwiazda „wprowadziłem ten punkt na swoją własną odpowiedzialność, ale za przyzwoleniem Rady na spotkaniu w dniu 17 października z Radami Sołeckimi, Panem Jackiem Wieją z Departamentu Rozwoju Gospodarczego, Pana na tym spotkaniu nie było. Uznałem, że mam przyzwolenie na ponowne wprowadzenie tego punktu do obrad. Jeśli Pan się czuje ośmieszony to Pana przepraszam. Było przecież głosowanie odnośnie porządku obrad to mógł Pan to zgłosić.”
Następnie zabrał głos Radny Benedykt Nitka „ja mam pytanie, nie chodzi mi o świetlicę, która została wprowadzona, ale chodzi mi świetlicę wiejską, czy ona została sprzedana Panie Burmistrzu.?”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk odpowiedział „została sprzedana w częściach na mieszkania.”
Radny Benedykt Nitka „dlaczego my sprzedajemy budynki w częściach, trzeba to zrobić przetargowo, a nie częściowo. Mam pytanie kiedy i dlaczego sprzedano świetlicę wiejską? Dlaczego był taki pośpiech?”
Radny Krzysztof Brzostowski „ja mam taki temat zlikwidowania barier koło Ośrodka Zdrowia, tam jest różnica między chodnikiem, a schodami. Już jedna osoba się tam przewróciła. Może dałoby radę coś z tym zrobić. Zróbmy coś dla tych ludzi. Proszę Pana Burmistrza, aby ten temat załatwić.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „jeśli chodzi o sprawy związane z oświetleniem to ustaliliśmy, że mają być one zgłaszane do Działu Inwestycyjnego, a konkretnie do Pana Andrzeja Kamyszka, proszę zgłaszać propozycje co do oświetlenia. W poprzedniej kadencji został zrobiony projekt odnośnie oświetlenia. Burmistrz Dereziński podpisał umowę i trudno dziś dyskutować czy jest to estetyczne czy nie, projekt taki był i musimy go realizować. Lampy stylowe dają to światełko mniejsze. Myślę, że jeden plac zrobimy w tym roku, a drugi w przyszłym. Trzeba by się zastanowić co ma tam zostać. Place zabaw zostały uporządkowane, pomógł dużo Pan Radny Tomasz Szafrański. Bardzo dziękuję Panu Radnemu tym bardziej, że do tej pory faktury nie widzieliśmy i pewnie nie zobaczymy. Co do przystanków to będą robione nowe. Jeśli chodzi natomiast o świetlicę wiejską w Niewolnie to sprawa jest nie rozstrzygnięta, ale podejmiemy ją w najbliższym czasie. A mieszkanie w Lubiniu zostało sprzedane w poprzedniej kadencji. Popiera mnie w tej sprawie Pan Dariusz Jankowski i Pani Skarbnik Maria Kiełpińska. Natomiast jeśli chodzi o sprawę poruszoną przez Radnego Krzysztofa Brzostowskiego odnośnie Ośrodka Zdrowia to jest w trakcie realizacji. Nie chciałbym też, aby mówiono, że to co teraz jest dobre, a to co było wtedy to złe.”
Radna Maria Dziel „czy ja muszę jeszcze raz składać wniosek do Urzędu odnośnie oświetlenia?”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „przyjmuję ten wniosek , nie musi Pani pisać drugiego.”
Radny Rafał Białek „dotarł do mnie wniosek od mieszkańców odnośnie nasadzeń drzew przy ulicy Mickiewicza, aby przycinać gałęzie.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „tam były klony i są klony i są one przycinane, a następnie Pan Zygmunt Nowaczyk zapytał „czy na wszystkie Państwa wnioski mam odpowiadać pisemnie.”
Radna Maria Dziel „tak, ja proszę na piśmie.”
Pan Zygmunt Nowaczyk „dobrze odpowiem.”
DO PKT 7 a PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad Wiceprzewodniczący Pan Michał Gwiazda i Wiceprzewodnicząca Pani Teresa Maćkowiak złożyli sprawozdania z działalności między sesyjnej.
Radny Michał Gwiazda powiedział „uczestniczyłem w dwóch spotkaniach. Razem z delegacją
z Urzędu, tzn. z Panem Burmistrzem Krzysztofem Derezińskim i Panią Elżbietą Peno byliśmy na 105 urodzinach Pani Jadwigi Bentkowskiej z Niewolna.
Następnie 17 października odbyło się spotkanie dotyczące remontu świetlicy wiejskiej w Lubiniu
z Dyrektorem Departamentu Rozwoju Gospodarczego Panem Jackiem Wieją.
Następnie sprawozdanie z działalności między sesyjnej przedstawiła Pani Teresa Maćkowiak. która powiedziała: ja oprócz dyżurów uczestniczyłam w spotkaniu zorganizowanym przez Stowarzyszenie Amazonek z Gniezna oraz w spotkaniu dot. spraw świetlicy wiejskiej w Lubiniu.
Jeśli chodzi o spotkanie z kobietami ze Stowarzyszenia Amazonek to uważam, iż był to naprawdę szczytny cel, zorganizować takie spotkanie, szkoda tylko, że byłam jedyną osobą, która przyszła na to spotkanie. Uważam, iż było to za mało nagłośnione.
Pan Zygmunt Nowaczyk zapytał, a czy to zarzut dla Urzędu, że było za mało nagłośnione
Pani Teresa Maćkowiak odpowiedziała, nie ja nie mam zarzutu do Urzędu, tylko zgłaszam ten fakt.
DO PKT 7 b PORZĄDKU OBRAD
W pkt b porządku obrad przedstawione zostały sprawozdania z działalności poszczególnych Komisji Rady Miejskiej.
Jako pierwszy sprawozdanie przedstawił Pan Tomasz Szafrański – Przewodniczący Komisji rolnej Rady Miejskiej.
19 października byłem na wizji lokalnej w Wymysłowie odnośnie drogi finansowanej z środków funduszy, są pewne uwagi co do tej drogi ale będą one przekazane do Pana Kamyszka. komisja przyjmowała wnioski dotyczące spraw związanych z osiedlami oraz wnioski dotyczące remontów dróg i wyposażenia świetlic wiejskich. Komisja wystosowała zapytanie do Pana Sebastiana Uhury o poinformowaniu jakie projekty są realizowane a jakie są w trakcie.
Następnie głos zabrała Pani Teresa Maćkowiak – Przewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury i Kultury Fizycznej Rady Miejskiej.
Komisja zapoznała się z budżetem szkół, Komisja wypracowała wniosek dotyczący folderu Trzemeszna, wypracowała wniosek dotyczący oznakowania Alejii Szamańskiego, wypracowała także wniosek o ustawieniu tablicy informacyjnej o zabytkach w języku angielskim i niemieckim przy Placu Kosmowskiego.
Następnie sprawozdanie z działalności przedstawił Pan Benedykt Nitka – Przewodniczący Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej.
Komisja była na spotkaniu w Zespole Obsługi Szkół, przedmiotem spotkania była kontrola ostatnich 8 miesięcy. Jednym z tematów była sprawa sprzedaży budynków. chcę też poruszyć drugi aspekt, chodzi mianowicie o archiwizację dokumentów ZOS, wypadałoby się tym zająć.
Następnie sprawozdanie z działalności przedstawiała Pani Maria Dziel – Przewodnicząca Komisji Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska
Komisja w okresie między sesyjnym nie obradowała, najbliższe spotkanie planowane jest na 7.11. br. w sprawie wysypisk śmieci, na którym obecni mają być sołtysi. Zapraszam wszystkich sołtysów.
DO PKT 8 PORZĄDKU OBRAD
Informacja o problemach wsi i osiedli.
Jako pierwszy głos zabrał sołtys Wymysłowa Pan Marek Kasprowicz ,który powiedział chciałbym kilka słów powiedzieć odnośnie drogi w Wymysłowie. Ludzie są bardzo zadowoleni z tej drogi. Owszem są uwagi, że jest wąska. Uważam, ze wnioski radnych co do tej drogi są niezasadne. W dniu 19 października 2007 roku odbyła się wizja lokalna drogi i jedną z uwag była zasuwa wodociągowa koło sklepu, ale wniosek w tej sprawie został złożony już do Urzędu do Pana Andrzeja Kamyszka.
Radny Michał Gwiazda powiedział, radni są poinformowani o wizji lokalnej tej drogi, ale uwagi będą rozpatrzone.
Sołtys Wymysłowa Pan Marek Kasprowicz powiedział, chciałbym jednak prosić Radę
o pozytywne zaopiniowanie pkt. 11 porządku obrad dotyczącego drogi w Wymysłowie.
Następnie głos zabrał Pan Zbigniew Matelski – Przewodniczący osiedla Nr 2 i powiedział, ja chciałbym 5 spraw przedstawić:
Po pierwsze chciałbym zacząć od podziękowań Panu Zygmuntowi Nowaczykowi, który zmienia obraz współpracy gminy Trzemeszno z osiedlem, Pan Burmistrz bardzo szybko podejmuje decyzje. Po drugie chciałbym zgłosić wniosek odnośnie przydziału karetki pogotowia na teren Trzemeszna. Prośba do Rady o wsparcie tego tematu, również do radnych powiatowych i do ZOZ-u. Mój następny wniosek brzmi czy zakończono przegląd chodników na terenie miasta. Kolejny wniosek brzmi kiedy będzie równiarka na ulicy Tumskiej.
Następnie Pan Zbigniew Matelski zapytał czy realizowane są przeglądy wód jeziora popielewskiego i czy realizowany jest program ochrony wód. Jakie inne programy unijne są realizowane? Kolejne pytanie Pana Zbigniewa Matelskiego brzmiało: dlaczego przedstawiciele Osiedli nie są zapraszani do komisji przetargowych oraz spraw umorzeń podatków. Zgodnie ze statutem możemy uczestniczyć w procedurach przetargowych dotyczących inwestycji na danym Osiedlu. Kolejnym wnioskiem jaki zgłosił Pan Zbigniew Matelski było „wnoszę o częstsze konsultacje radnych z przedstawicielami osiedli.
Następnie Pan Zbigniew Matelski powiedział „w listopadzie czy grudniu kiedy będzie uchwalany budżet proszę aby rozważnie podejmować środki finansowe, aby obejrzeć każdą złotówkę, aby to było racjonalnie robione, aby ten budżet był ambitny. Wersja poprzednika została okrojona, budżet był bezpieczny dla Pana Burmistrza. Środki, którymi możemy dysponować na początku roku, są już na końcu roku niewystarczające.
Następnie głos zabrał Radny Wiesław Pokorski, który powiedział „ja chciałbym podziękować Panu Tadeuszowi Kostce za zorganizowanie szkolenia odnośnie udzielania pierwszej pomocy. Uczestniczyło 25 osób.”
Radna Teresa Maćkowiak dodała „9 listopada będzie zorganizowane takie szkolenie w Trzemżalu.”
DO PKT 9 PORZĄDKU OBRAD
W pkt. 9 porządku obrad została przedstawiona Informacja Burmistrza Miasta i Gminy z działalności za okres między sesyjny od 29 września 2007 r. do 24 października 2007 r.
Pełniłem 4 dyżury w dniach 01, 08, 15 i 22 października , podczas których przyjąłem 24 interesantów. Dyżury pełnił też mój zastępca (również w każdy poniedziałek).
W omawianym okresie wydałem 4 zarządzenia w sprawach:
1) użyczenia świetlicy wiejskiej w Trzemżalu do użytkowania Koła Gospodyń Wiejskich „Razem” w Trzemżalu,
2) upoważnienia Dyrektora Szkoły Podstawowej w Jastrzębowie do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych,
3) upoważnienia Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Trzemesznie do składania oświadczeń woli w sprawach majątkowych,
4) aktualizacji opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntu.
W Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska w Poznaniu podpisałem umowę pożyczki na dofinansowanie przedsięwzięcia inwestycyjnego „Budowa kanalizacji sanitarnej ulicy Mogileńskiej w Trzemesznie”.
Ufundowałem nagrodę główną w Jubileuszowym X Kongresie Brydżowym
im. Wernera Janusza w Trzemesznie. Dwukrotnie (01.10. i 22.10.) wziąłem udział
w posiedzeniach Gminnej Rady Sportu.
Dokonałem wizytacji obiektów: Zespołu Szkół w Kruchowie (02.10.), OSP Trzemeszno (16.10.) i siedziby tzw. Muzeum Regionalnego w Trzemesznie (10.10.)
Dwukrotnie w imieniu gminy podpisywałem akty notarialne (03.10. i 05.10.). Odbyłem robocze spotkania m.in. z prezesem ZNP Aleksandrą Baranowską, dyrektorem Zespołu Szkół Włodzimierzem Losikiem, zastępcą dyrektora Oddziału Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy w Poznaniu Filia w Pile Romanem Stadnickim.
Reprezentowałem gminę Trzemeszno na wielu spotkaniach i uroczystościach m.in.w:
1) wykładzie „Wolność i Niezawisłość” Niezawisłość IPN Poznań (02.10.),
2) spotkaniu z delegacją fińską (Światowid) – (03.10.),
3) otwarciu Muzeum Poznańskiego Czerwca (04.10.),
4) Dniu Seniora (04.10.) – Burmistrz Nowaczyk,
5) Komisji Komunalnej w sprawie oświetlenia (05.10.),
6) spotkaniu ze strażakami – mistrzami powiatu w zawodach strażackich (09.10.),
7) 105 rocznicy urodzin P. Bentkowskiej z Niewolna (10.10.),
8) Kongresie Gmin Wiejskich w Warszawie (12.10.),
9) Dniu Papieskim w Zespole Szkół w Trzemżalu (15.10.),
10) Dniu Nauczyciela w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych (15.10.),
11) 50-leciu pożycia małżeńskiego 10 par (17.10.),
12) spotkaniu Klubu Burmistrzów WOKISS i szkoleniu w Trzebawiu (18 – 19.10.),
13) byłem też na Międzynarodowych Targach Regionów i Produktów Turystycznych „Tour Salon” (24.10.),
14) dwukrotnie spotkałem się z Radą Sołecką Lubinia.
Ponadto wysłuchałem raportu IBO przedstawionego przez P. Węcława. Raport został później przedstawiony radnym i dyrektorom szkół.
Prowadziłem bieżącą korespondencję (m.in. podpisałem i wydałem ponad 500 różnego typu decyzji).
DO PKT 10 a PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad odbyło się podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji Radnego Jerzego Zaremby z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Radny Michał Gwiazda „pismo wpłynęło 25.09.2007 r. do Rady. Otwieram dyskusję.
W tym momencie głos zabrał Radny Jerzy Zaremba „w moim życiu jest tak, że kiedy podejmuje decyzje to są one ostateczne i się z nich nie wycofuje. Chciałbym bardzo podziękować wszystkim z którymi współpracowałem, radnym, sołtysom.. Muszę przyznać, że ta współpraca nie była prosta, cieszyłbym się gdyby wszystkie problemy udało się rozwiązać, choćby przytoczony problem lamp, bo diabeł zawsze tkwi w szczegółach. Decyzja, którą podjąłem związana jest również z obowiązkami, które są związane z moją pracą zawodową. Życzę nowemu Przewodniczącemu sukcesów w pracy.”
Radny Michał Gwiazda podziękował Radnemu Jerzemu Zarembie za wypowiedź, a następnie odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji Radnego Jerzego Zaremby z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej. W tym momencie Radny Michał Gwiazda zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia rezygnacji Radnego Jerzego Zaremby z funkcji Przewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 15 radnych Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/73/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 3 do niniejszego protokołu.
W tym momencie Radni podziękowali Radnemu Jerzemu Zarembie za współpracę. Radna Teresa Maćkowiak wręczyła w imieniu Rady kwiaty, a Radny Michał Gwiazda złożył podziękowanie mówiąc „współpraca z Panem była bardzo owocna i jeszcze raz bardzo dziękujemy.”
Następnie Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk odczytał podziękowanie ze strony Pana Burmistrza Pana Krzysztofa Derezińskiego.
W tym momencie Radny Michał Gwiazda przekazał prowadzenie obrad
Wiceprzewodniczącej Pani Teresie Maćkowiak.
DO PKT 10 a (a) PORZĄDKU OBRAD
Radna Teresa Maćkowiak „przechodzimy do kolejnego punktu obrad. Proszę o zgłaszanie kandydatów.”
Radny Krzysztof Szapował „chciałbym w imieniu Klubu Radnych zgłosić kandydaturę Radnego Wiesława Pokorskiego. Uzasadniam to tym, iż Pan Wiesław Pokorski bardzo aktywnie uczestniczy w życiu trzemeszeńskiego społeczeństwa, jest to osoba która bardzo skrupulatnie wypełnia swoje obowiązki. Ponadto jest osobą bezkonfliktową mającą na uwadze interesy społeczności, poznaje problematykę wszystkich spraw i dąży do ich pozytywnego rozpatrzenia.”
Radna Teresa Maćkowiak zadała pytanie Radnemu Wiesławowi Pokorskiemu czy się zgadza?”
Radny Wiesław Pokorski „tak.”
Następnie Radny Jerzy Zaremba zgłosił kandydaturę Radnego Michała Gwiazdy uzasadniając: „długo współpracowaliśmy i przekonałem się, że jest osobą obowiązkową i odpowiedzialną, jest już dwie kadencje Zastępcą Przewodniczącego. Zawsze był obecny, zawsze mógł mnie zastąpić.”
Radna Teresa Maćkowiak zapytała czy Radny Michał Gwiazda zgadza się?
Radny Michał Gwiazda „tak zgadzam się.”
Radny Benedykt Nitka zapytał „czy teraz Radny Michał Gwiazda nie powinien zrzec się funkcji Zastępcy Przewodniczącego?”
Mecenas Marcin Leśny „przed podjęciem uchwały o wynikach głosowania może nastąpić zrzeczenie się funkcji Wiceprzewodniczącego.”
Radny Benedykt Nitka „ja się z tym nie zgadzam. Uważam, że trzeba dać wszystkim równe szanse.”
Radna Teresa Maćkowiak „czyli Radny Michał Gwiazda nie musi się zrzec?”
Mecenas Marcin Leśny „nie, dopiero przed podjęciem uchwały.”
DO PUNKTU 10 b (a) PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad nastąpiło powołanie Komisji Skrutacyjnej .
Radna Teresa Maćkowiak zaproponowała Radnego Krzysztofa Szapowała.
Radny Mikołaj Ostrowski „ja proponuję Radnego Krzysztofa Brzostowskiego.”
Następnie Radny Benedykt Nitka zgłosił kandydaturę Radnej Eleonory Mądrej.
W tym momencie odbyło się głosowanie za przyjęciem składu Komisji Skrutacyjnej.
Za przyjęciem składu Komisji Skrutacyjnej w osobach: Radnego Krzysztofa Szapowała, Radnego Krzysztofa Brzostowskiego i Radnej Eleonory Mądrej Rada głosowała jednogłośnie - 15 za. Skład Komisji został przyjęty.
Radna Teresa Maćkowiak „proponuję aby Komisja się ukonstytuowała i wybrała przewodniczącego.”
W tym momencie Radna Teresa Maćkowiak zarządziła 5 minut przerwy.
Po przerwie Radna Teresa Maćkowiak wznowiła obrady. Komisja Skrutacyjna poinformowała, że Przewodniczącym tejże Komisji został Radny Krzysztof Szapował.
DO PUNKTU 10 c (a) PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie nastąpiło podjęcie uchwał: w sprawie regulaminu wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie przyjęcia regulaminu wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Trzemesznie głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/74/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 4 do niniejszego protokołu.
DO PUNKTU 10 d (a) PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad odbyła się prezentacja kandydatów na Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Pierwszy zaprezentował się Radny Wiesław Pokorski „każdy pewnie z radnych dokonał już swojego wyboru. Stanowisko Przewodniczącego Rady jest bardzo ważne. Musi być dobra współpraca z Panem Burmistrzem i z jednostkami. Chciałbym jednak zaznaczyć, że cokolwiek się stanie po głosowaniu, aby nie było przegranych ani wygranych, musimy współpracować razem. My nie mamy strategii gminy i nie mamy koncepcji na rozwiązanie niektórych problemów.”
Radna Teresa Maćkowiak „Dziękuję bardzo za wystąpienie.”
Jako drugi zaprezentował się Radny Michał Gwiazda „cieszy mnie pojednawczy ton mojego konkurenta i też jestem za. Ja swoją rolę widzę dwutorowo. Zawsze starałem się prowadzić sesje sprawnie, robiłem zawsze to zgodnie z wymogami statutu, tego zawsze chciałbym się trzymać, uważam, że nasze sesje są często za bardzo przegadane. Jest też sprawa koncepcji naszej gminy, tj. inwestycji odnośnie kanalizacji miasta i gminy Trzemeszno. Mamy szanse na skorzystanie ze środków pomocowych, które przecież wieczne nie będą. Druga sprawa to sprawa oświaty, mamy ekspertyzę firmy z Sopotu dotyczącą oświaty. Jest też kwestia dróg, to też jest zadanie olbrzymie. Będę się starał godnie reprezentować Radę na zewnątrz. Dziękuję.”
Radna Teresa Maćkowiak „bardzo dziękuję. Cieszę się, że Pan powiedział, że te sesje będą krótsze. Te wybory są na pewno stresujące i tak jak powiedział Radny Wiesław Pokorski nie będzie zgrzytów i będziemy razem dobrze współpracować.”
W tym momencie zarządzono przerwę, aby Komisja Skrutacyjna mogła przygotować materiały potrzebne do przeprowadzenia wyborów.
DO PUNKTU 10 e (a) PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie przeprowadzono głosowanie (tajne).
Radna Teresa Maćkowiak „informuję, że Komisja Skrutacyjna przygotowała materiały potrzebne do przeprowadzenia wyborów.”
Radny Krzysztof Szapował „karty do głosowania sporządza Komisja Skrutacyjna i rozdaje te karty radnym. Wywołuje się każdego radnego, dajemy kartę i dana osoba głosuje stawiając krzyżyk na karcie obok wybranego kandydata. Ten krzyżyk oznacza ważny głos.”
W tym momencie Komisja Skrutacyjna przystąpiła do rozdania kart. Radni głosowali udając się do kabiny, a następnie wrzucali kartę do urny postawionej na środku sali według takiej kolejności.
1) Adamski Maciej
2) Białek Rafał
3) Chełmiński Jerzy
4) Brzostowski Krzysztof
5) Dziel Maria
6) Gwiazda Michał
7) Maćkowiak Teresa
8) Mądra Eleonora
9) Nitka Benedykt
10) Ostrowski Mikołaj
11) Pokorski Wiesław
12) Radke Irena
13) Szafrański Tomasz
14) Szapował Krzysztof
15) Zaremba Jerzy
W tym momencie została ogłoszona przerwa na policzenie głosów przez Komisję Skrutacyjną.
DO PUNKTU 10f (a) PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad nastąpiło ogłoszenie wyników głosowania.
Radna Teresa Maćkowiak „bardzo proszę o przedstawienie wyników.”
Radny Krzysztof Szapował „wyniki przedstawiają się następująco:
Radny Michał Gwiazda - 7 głosów, Radny Wiesław Pokorski – 7 głosów.”
Na 15 radnych ważnych głosów oddano 14. 1 głos nieważny.
Wobec powyższej sytuacji jest konieczność przeprowadzenia drugiej tury wyborów.
Radny Benedykt Nitka „mam prośbę, aby do pomieszczenia gdzie są liczone głosy nikt nie wchodził, tam nie ma palarni, ma być demokracja.”
Radny Krzysztof Szapował „wszedł Pan Mecenas.”
Radny Benedykt Nitka „mi nie chodzi o Pana Mecenasa.”
Pani Maria Kiełpińska „ja tam weszłam, przepraszam.”
Radny Benedykt Nitka „tu chodzi o przenoszenie informacji, nikt nie ma wchodzić.”
Radny Michał Gwiazda „mam pytanie do Pana Mecenasa jeżeli sytuacja się powtórzy to ile razy będziemy głosować?”
Pan Marcin Leśny „to będzie ponowne głosowanie.”
W tym momencie odbyła się druga tura wyborów.
Komisja Skrutacyjna po raz drugi udała się, aby przygotować materiały konieczne do przeprowadzenia drugiej tury wyborów.
Sprawdzona została urna czy jest pusta i rozpoczęło się drugie głosowanie.
W tej samej kolejności jak poprzednio radni udali się do kabiny aby oddać głos.
1) Adamski Maciej
2) Białek Rafał
3) Chełmiński Jerzy
4) Brzostowski Krzysztof
5) Dziel Maria
6) Gwiazda Michał
7) Maćkowiak Teresa
8) Mądra Eleonora
9) Nitka Benedykt
10) Ostrowski Mikołaj
11) Pokorski Wiesław
12) Radke Irena
13) Szafrański Tomasz
14) Szapował Krzysztof
15) Zaremba Jerzy
Po oddaniu głosów przez radnych ogłoszona została przerwa na policzenie głosów.
Po przerwie Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej Radny Krzysztof Szapował ogłosił wyniki:
Radny Wiesław Pokorski otrzymał 7 głosów.
Radny Michał Gwiazda otrzymał 8 głosów.
Na 15 radnych ważnych głosów oddano 15.
Wobec powyższego Komisja Skrutacyjna stwierdza, że Przewodniczącym Rady Miejskiej w Trzemesznie został Radny Michał Gwiazda.
Radny Michał Gwiazda „bardzo dziękuję za wybór, choć pokazuje on że nie był jednoznaczny. Obiecuję, że będę wypełniał swoje obowiązki rzetelnie.”
Następnie Radny Michał Gwiazda złożył rezygnację z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej: „Oświadczam, że wskutek wyboru mojej osoby na Przewodniczącego Rady Miejskiej składam rezygnację z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Trzemesznie.”
Radny Jerzy Chełmiński „ale jeśli powołanie wiceprzewodniczącego było w formie uchwały więc rezygnacja również moim zdaniem powinna być w formie uchwały.”
W tym momencie ogłoszono przerwę, aby Pan Mecenas Marcin Leśny sprawdził wypowiedź i zastrzeżenia Radnego Jerzego Chełmińskiego.
Po przerwie Pan Mecenas Marcin Leśny powiedział „przepis mówi, że nie musi być osobnej uchwały, w tej uchwale może być zawarta ta rezygnacja. Trzeba po prostu wprowadzić dodatkowy punkt do uchwały będzie to autopoprawka.”
Radna Teresa Maćkowiak zarządziła głosowanie nad autopoprawką.
Za przyjęciem autopoprawki do uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Rady Miejskiej w Trzemesznie głosowało 15 radnych. Autopoprawka została przyjęta.
Następnie Radna Teresa Maćkowiak odczytała projekt uchwały z autopoprawką i zarządziła głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie wyboru Pana Michała Gwiazdy na Przewodniczącego Rady Miejskiej i w sprawie rezygnacji Radnego Michała Gwiazdy z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej głosowało 15 radnych. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/75/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 5 do niniejszego protokołu.
Po podjęciu w/w uchwały nastąpiło uroczyste wręczenie kwiatów nowemu Przewodniczącemu Rady Miejskiej oraz radni złożyli gratulacje.
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk w imieniu Burmistrza Krzysztofa Derezińskiego złożył Panu Michałowi Gwieździe gratulacje życząc, aby współpraca układała się pomyślnie.
W tym momencie ogłoszona została przerwa.
Po przerwie radni przystąpili do kolejnego punktu obrad.
DO PUNKTU 10 c PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie obrad rozpoczęła się dyskusja dotycząca zaciągnięcie kredytu na remont budynku świetlicy w Lubiniu – adaptacja na cele kulturalno-rekreacyjne.
Radna Teresa Maćkowiak „otrzymaliśmy dwa pisma od sołectwa Lubiń, odnośnie budynku świetlicy w Lubiniu. Proszę o odczytanie opinii Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego.”
Radny Krzysztof Szapował „komisja przegłosowała, że wniosku nie wyda. Uchwałę raz już głosowaliśmy i nie będziemy wydawać opinii. Ja nie mogę się wypowiadać za całą komisję.”
Radny Michał Gwiazda „Komisja Finansowa już się wypowiedziała na ten temat na ostatniej sesji.”
Radny Benedykt Nitka „a co się zmieniło odnośnie tej sprawy? Czy można ogłosić przetarg jeśli nie ma własnych środków, tylko pożyczka.”
Pan Mecenas Marcin Leśny „procedura przetargowa mówi, że muszą być zapewnione środki w budżecie.”
Radna Teresa Maćkowiak „z tego co wiem środki w budżecie były zapewnione.”
Pani Maria Kiełpińska „środki były zapisane w budżecie na 2007 rok, tam był zapisany kredyt. Były zapisy pozwalające przeprowadzenie procedurę przetargową.”
Radny Benedykt Nitka „wirtualne. A jeśli procedura kredytu nie przejdzie to z jakich środków będzie remont świetlicy.”
Pani Maria Kiełpińska „te zapisy były w pierwszej wersji budżetu i w uchwalonym budżecie na 2007 rok. 28.09. nie podjęliście uchwały więc one zostały wykreślone z budżetu.”
Radny Benedykt Nitka „przetarg został ogłoszony. Na podstawie czego mamy zapewnić środki jak nie ma podpisanej uchwały. Można rozstrzygnąć przetarg jeśli nie ma zapewnionych środków?
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „ale te środki były zapisane w uchwale budżetowej jak rozstrzygaliśmy przetarg.”
Radna Teresa Maćkowiak „proponuję przerwę, aby Komisja Finansowa mogła wydać opinię.”
W czasie ogłoszonej przerwy Komisja Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego zwołała posiedzenie, na której wydała opinię w omawianej sprawie. Protokół z posiedzenia został sporządzony.
Radny Krzysztof Szapował ogłosił opinię komisji.
Komisja Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego wydała opinię negatywną
w sprawie zaciągnięcia kredytu na remont świetlicy wiejskiej w Lubiniu – adaptacja na cele kulturalno – rekreacyjne.
W przedmiotowej sprawie radni głosowali 2 głosy za, 5 głosów przeciw.
Radny Benedykt Nitka „z nowych sytuacji mnie interesuje sprawa finansowa, zapisano w budżecie kwotę na realizację, następnie podpisano uchwałę. Podjęto działania zmierzające do tego, aby ogłosić przetarg. Jest możliwość wyboru firmy z przetargu, żeby wyłonić firmę?
Pani Maria Kiełpińska „w uchwale były zapisane środki.”
Radny Benedykt Nitka „kto podejmował decyzję o przetargu?”
Radny Michał Gwiazda „my musimy całość zrealizować z kredytu.”
Pan Mecenas Marcin Leśny „chodzi o to na jakiej podstawie są środki do przetargu. Robione to jest w taki sposób, że wpisuje się to na podstawie promesy do uchwały budżetowej. Wprowadza się do budżetu, określa się w uchwale budżetowej środki. Jest to też kwestia tego czy uchwała została przyjęta przez Regionalną Izbę Obrachunkową.”
Radny Benedykt Nitka „gdyby dziś była opinia negatywna, gdyby nastąpiła sytuacja, iż mamy uchwałę nie podjętą przez Radę Miejską to z czego sfinalizujemy projekt?”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „nie zrealizujemy.”
Radny Benedykt Nitka „nie spójne jest wydawanie pieniędzy publicznych.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „ten projekt leży od 2005 roku, a głosowaliście rok temu.”
Pan Mecenas Marcin Leśny „Rada decyduje kolegialnie.”
Radny Krzysztof Szapował „10% może nas to kosztować.”
Radny Benedykt Nitka „czy przetarg może być rozstrzygnięty jeśli występuje 1 oferent ?”
Pan Mecenas Marcin Leśny „muszę zobaczyć w jakim trybie przetarg był rozstrzygany i ogłoszony.”
Radny Benedykt Nitka „ja myślę, że złamano zasadę przetargową.”
Radny Michał Gwiazda „ale to my mamy przystąpić do przetargu czy nie?”
Radny Benedykt Nitka „ja tylko zastanawiam się czy stać naszą gminę na taki luksus jeśli nie mamy pieniędzy.”
Pani Maria Kiełpińska „a Kruchowo –Niewolno zrobiliśmy i wszystko było dobrze. Jeśli nie zostanie podjęta uchwała to tracimy 10%.”
Radny Krzysztof Szapował „Komisja Finansowa wydała opinię negatywną.”
Radny Benedykt Nitka „celowość usytuowania świetlicy nie była przedmiotem rozmowy, ale brak wypowiedzi odnośnie przepływu środków. Głosuję negatywnie ponieważ nie jest to przedstawione klarownie.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „Pan chce całą odpowiedzialność zrzucić na Burmistrza i urząd.”
Radny Benedykt Nitka „wcale nie.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „ja reprezentuje Burmistrza i Burmistrz zdania nie zmieni.”
Radna Maria Dziel „może jestem jedną z nielicznych osób, która chce dać szanse mieszkańcom Lubinia. Wiem, że nie da się tego zrobić w ciągu 5 lat tylko w następnych 5 latach. Byłam przeciwna temu projektowi, jednak zmieniłam zdanie i myślę, że tę inwestycje trzeba doprowadzić do końca. Problem powstaje wówczas kiedy mówimy o kosztach tego projektu. Większość radnych wycofała się. Jednak wydaje mi się, że takie miejsca muszą być, ale jednocześnie te miejsca muszą mieć swojego opiekuna i trzeba o to dbać.”
Radna Teresa Maćkowiak „sprawa Lubinia przewija się już od 6 lat.”
Radny Michał Gwiazda „byłem z delegacją w Lubiniu u Pana Strzyżewskiego i ręczę, że słowo, które dał nie zmieni. Problem powstaje wówczas kiedy mówimy o kosztach tego projektu. Myślę, że trzeba spojrzeć też na ten projekt pozytywnie. Skłaniałbym się co do przychylności odnośnie tego projektu.”
Radny Rafał Białek „w tej sprawie wielokrotnie zabierałem głos. Ale nie zgadzam się, że Rada Sołecka pisze, że wzywa gminę do usunięcia, bo jest naruszony interes prawny. Każdy tak może napisać. Jest to naruszenie prawa, ale nie tędy droga. Musimy wybrać coś dla ogółu społeczeństwa. Dla mnie to budowanie świetlicy nie jest promocją gminy, lepiej zrobić chodniki, ulice niż świetlicę, która będzie kulą u nogi, bo będzie musiał być finansowany z budżetu gminy.”
Radna Teresa Maćkowiak „Pan Strzyżewski prosił o głos.”
Pan Prezes Strzyżewski „przyjechałem na sesję jako mieszkaniec sołectwa Lubiń, ale nie spodziewałem się, że nasi radni będą przeciwni. Nasi radni odpychają inicjatywy społeczne, mieszkańcy są za tym, aby budynek nie niszczał i aby to funkcjonowało. Ja myślę, że jeśli w radzie jest ekonomista Pan Benedykt Nitka to on podpowie jaki kredyt wziąć preferowany, a nie komercyjny. Odpychanie tej inwestycji jest poniżające dla mieszkańców.”
Radny Powiatowy Pan Tadeusz Kostka „ja jednak chciałbym poprosić Państwa Radnych, aby jeszcze raz przemyśleli swoją decyzję, dużo pracy już włożono w budynek w Lubiniu. Sołectwo robiło wszystko, aby Państwa przekonać do tej inwestycji. Doprowadzono ją do finału i kiedy wszystko spięto Rada mówi nie. Wola dyrektora Pana Wieji z Urzędu Wojewódzkiego jest taka żeby zadanie wykonać. Przyniosłoby to środki finansowe na doposażenie tego obiektu, wszystko razem mogłoby nam przynieść dobrą opinię o naszej gminie. A tak środki trzeba będzie zwrócić i Urząd Marszałkowski pozytywnie nie będzie tej gminy oceniał. Posypią się też kary z tytułu nie realizacji tego przedsięwzięcia. Mieszkańcy Lubinia po przez swoje podpisy wyrazili swoją wolę. Gorąco namawiam Wysoką Radę do skorzystania z tej inwestycji.”
Radna Teresa Maćkowiak „ja wiem, że jest duże zaangażowanie tych ludzi, ale na pewno nie wszystkich. Na dzień dzisiejszy ma to być tylko świetlica, ale jeśli pójdziemy dalej, bo ma tam być przystań, więc sanepid na pewno będzie sprawdzał stan wody w jeziorze popielewskim i pytanie czy nie zakwestionuje jakości wody?”
Radny Powiatowy Pan Tadeusz Kostka „ocena jakości wody była dokonywana przez powiat i jezioro popielewskie nie było wymienione jako zanieczyszczone.”
Radny Benedykt Nitka „mam uchwałę, tu nie pisze o jaki kredyt ma się ubiegać gmina, nie jest to określone. Panie Tadeuszu mieliśmy dylemat czy przetarg był prawnie rozstrzygnięty. Był tylko jeden wykonawca, a nie dwóch więc to budzi moją wątpliwość. Mam pewne pretensje. Ja chciałbym, aby w każdym sołectwie była taka przystań.”
Radna Teresa Maćkowiak „Panie Burmistrzu więc jaki to był kredyt?”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „należy wybrać jak najkorzystniejszy kredyt.”
Radna Teresa Maćkowiak „jakie koszty poniesiemy jeśli zerwiemy umowę?”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „10%”
Pani Maria Kiełpińska „10% czyli 100 tysięcy złotych.”
Pan Zbigniew Kierzkowski „więc co dalej z tym budynkiem będzie? Marnujemy środki z pieniędzy podatników, to wszystko jest dziwne. Jakim sposobem to wszystko zostało cofnięte to nie wiem. Jak tak dalej będzie to tylko klaskać. Tyle starań było, jeździliśmy do Urzędu Marszałkowskiego i po co? Lubiń jest chlubą tej gminy. Czas wielki coś z tym zrobić.”
Radna Teresa Maćkowiak „my rozumiemy Pana rozgoryczenie, ale my musimy inne sołectwa też brać pod uwagę.”
Radny Krzysztof Szapował „chciałbym powiedzieć, że na spotkaniu z Panem Jackiem Wieją wszyscy usłyszeli to co chcieli usłyszeć. Pan Jacek Wieja dobitnie mówił, że jeżeli we wniosku jest zapisane to można realizować, ale tam jest napisane przez 5 lat we wszystkich działaniach jest zero. Nikt nie konsultował z radą ani z mieszkańcami planu rozwoju lokalnego. Nie miejcie do nas pretensji. Weźmy pod uwagę, że musi powstać infrastruktura, tyle rzeczy na wyposażenie trzeba. My przeznaczymy środki na remont tego budynku, a co z resztą. Przecież ktoś to musi obsługiwać. Uważam, że wracamy do czegoś co nie prowadzi do niczego.”
Radna Eleonora Mądra „czy państwo braliście udział w przetargu?”
Pani Małgorzata Behnke Sołtys Lubinia „nie uczestniczyliśmy w przetargu.”
W tym momencie Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Teresa Maćkowiak odczytała projekt uchwały i zarządziła głosowanie nad projektem.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu na remont budynku w świetlicy w Lubiniu – adaptacja na cele kulturalno-rekreacyjne głosowało 4 radnych, 10 radnych głosowało przeciw, 1 radny wstrzymał się. Uchwała została nie podjęta.
DO PKT 10 d PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie radni obradowali w sprawie zmiany uchwały budżetowej Nr VIII/36/2007 z dnia 21 marca 2007 r. na 2007 rok.
Radna Teresa Maćkowiak „proszę o przedstawienie opinii Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego.”
Radny Krzysztof Szapował „Komisja Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego wydała opinię pozytywną. 3 radnych za, 1 przeciw, 1 wstrzymał się.”
W tym momencie odbyło się głosowanie nad autopoprawką do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Nr VIII/36/2007 z dnia 21 marca 2007 r. na 2007 rok.
Za przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Nr VIII/36/2007 z dnia 21 marca 2007 r. na 2007 rok głosowało 8 radnych, 4 radnych przeciw, 3 wstrzymało się od głosu. Autopoprawka została podjęta.
Radna Teresa Maćkowiak „czy są jakieś pytania?”
Radny Benedykt Nitka „z jakiego działu zostało zabrane te 80 tyś, proszę konkretnie?.”
Pani Maria Kiełpińska „jest to dział Opieka Społeczna, podatek od osób prawnych. Nie było zabierane tylko był zwiększony wpływ podatku.”
Radny Benedykt Nitka „to musiało być zabrane z Opieki Społecznej. Opiece Społecznej były zapisane środki i zabrane, już wszystko rozumiem.”
W tym momencie Radna Teresa Maćkowiak odczytała projekt uchwały i zarządziła głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały budżetowej Nr VIII/36/2007 z dnia 21 marca 2007 r. na 2007 rok głosowało 8 radnych, 4 radnych było przeciw, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XVIII/76/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
DO PKT 11 PORZĄDKU OBRAD
W tym punkcie radni zajęli się sprawą wydania opinii potwierdzającej celowość realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku.
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „zamierzamy kontynuować inwestycję odnośnie drogi. Wymagana jest opinia Rady.”
W tym momencie Przewodniczący Komisji przedstawili swoje opinie:
Radny Benedykt Nitka „Komisja Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie w sprawie celowości realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku wydała jednogłośnie opinię pozytywną.”
Radny Wiesław Pokorski „Komisja Komunalna, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Trzemesznie w sprawie celowości realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku wydała jednogłośnie opinię pozytywną.”
Radny Tomasz Szafrański „Komisja Rolna Rady Miejskiej w Trzemesznie w sprawie celowości realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku wydała jednogłośnie opinię pozytywną.”
Radna Eleonora Mądra „ja chciałam zauważyć, że mieszkańcy są bardzo zadowoleni, miło że gmina dotrzymała słowa.”
Następnie radni Rady Miejskiej w Trzemesznie wydali opinię w/w sprawie.
Na obradach XVIII/2007 sesji Rady Miejskiej w dniu 25.10.2007 r. w sprawie celowości realizacji dofinansowania zaplanowanej do przebudowy drogi gminnej w 2008 roku radni wydali jednogłośnie opinię pozytywną.”
Głosowało 15 radnych.
DO PKT 12 PORZADKU OBRAD
W tym punkcie nastąpiły odpowiedzi na interpelacje.
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „na zgłoszone wnioski odpowiedziałem, a Panu Zbigniewowi Matelskiemu i Radnej Marii Dziel odpowiem na piśmie.”
DO PKT 13 PORZĄDKU OBRAD
Wolne głosy i wnioski.
Radna Teresa Maćkowiak „mam pytanie do Radnego Rafała Białka dlaczego w sobotę nie ma w przychodni zapewnionej opieki lekarskiej?”
Radny Rafał Białek „środki pieniężne na utrzymanie pomocy lekarskiej w soboty zostały przekazane do Pogotowia Ratunkowego w Gnieźnie, tak to określił . Było to spowodowane niską zgłaszalnością osób potrzebujących pomocy.
Radna Teresa Maćkowiak „ ja wiem, że czasami zgłaszały się osoby, które przychodziły tylko po receptę. Jednak wy deklarowaliście, że będziecie przyjmować w soboty, a druga spółka tego nie deklarowała.”
Radny Rafał Białek „my nie jesteśmy ewenementem w tej kwestii, bo prawie żadna przychodnia nie przyjmuje w soboty. Spowodowane jest to szczupłością środków. Pacjenci mogą zgłaszać się do pogotowia.”
Radna Teresa Maćkowiak „ludzie po prostu się przyzwyczaili, że przychodnia jest otwarta w soboty.”
Następnie głos zabrał Radny Wiesław Pokorski „statut nakazuje, aby w okresie 3 miesięcy od powołania Rady Miejskiej opracować ramowy plan działania. Chciałbym również złożyć wniosek w sprawie zorganizowania wspólnej sesji Rady Miejskiej Trzemeszno z Radą Gminy Rogowo. Mój następny wniosek dotyczy podjęcia działań utworzenia Młodzieżowej Rady Gminy. Taka rada przyczyni się do edukacji młodzieży.”
Radna Teresa Maćkowiak „czy są jeszcze jakieś głosy?”
Radny Michał Gwiazda „w związku z tym, że zapadły dla mnie ważne decyzje jest to dla mnie wyrazem przychylności Rady i raz jeszcze bardzo dziękuję.”
Radna Teresa Maćkowiak „czy ktoś jeszcze ma pytania?”
Radny Krzysztof Brzostowski „ja chciałbym zgłosić wniosek, aby w Trzemesznie były na wiosnę ławki z oparciem na skwerach oraz aby było więcej koszy na śmieci i aby były masywniejsze.”
Radna Teresa Maćkowiak „ja również o tym mówiłam.”
Następnie głos zabrała Pani Radna Maria Dziel zapytała Zastępcę Burmistrza Pana Zygmunta Nowaczyka „jakie Pan podejmie kroki jeśli uchwała odnośnie świetlicy w Lubiniu nie została podjęta.”
Zastępca Burmistrza Pan Zygmunt Nowaczyk „bez opinii Burmistrza Krzysztofa Derezińskiego nie odpowiem.”
Następnie poprosił o głos Sołtys Wymysłowa Marek Kasprowicz „chce chylić czoła i bardzo podziękować Wysokiej Radzie za podjęcie uchwały w sprawie drogi w Wymysłowie.”
Radna Teresa Maćkowiak zapoznała radnych z korespondencją jaka napłynęła w okresie między sesyjnym do Biura Rady Miejskiej .
Korespondencja o której mowa znajduje się w dokumentach Rady.
DO PKT 14 PORZĄDKU OBRAD
Z uwagi na wyczerpanie porządku obrad Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej Pani Teresa Maćkowiak podziękowała obecnym za udział w pracach Rady i dokonała zamknięcia XVIII/2007 Sesji Rady Miejskiej w Trzemesznie.