P R O T O K Ó Ł
z obrad XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ w Trzemesznie odbytej
w dniu 13 LISTOPADA 2007 roku w Sali DOMU KULTURY przy
ul. JANA 11, w godz. od 10 – tej do 14 30
SESJI PRZEWODNICZYŁ
MICHAŁ GWIAZDA
Przewodniczący Rady Miejskiej
PROTOKOŁOWAŁA
EWA BISIKIEWICZ
Inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej
MARTA WOJTASZAK
młodszy Referent ds. obsługi Rady Miejskiej
DO PKT. 1 PORZĄDKU OBRAD:
Otwarcia obrad XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ w Trzemesznie dokonał Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA, który powitał:
- radnych Rady Miejskiej,
- Burmistrza KRZYSZTOFA DEREZIŃSKIEGO,
- Skarbnika gminy MARIĘ KIEŁPIŃSKĄ,
- Sekretarza gminy JANA DOLEŻALA,
- mecenasa Pana MARCINA LEŚNEGO,
- radnego Rady Powiatu Gnieźnieńskiego PAWŁA KOCHA,
- radnego Rady Powiatu Gnieźnieńskiego HIERONIMA STOPCZYŃSKIEGO,
- Kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej LUCYNĘ BUZAŁA,
Przewodniczący obrad powitał także przedstawicieli prasy lokalnej.
Następnie Pan MICHAŁ GWIAZDA poinformował, że dzisiejsza sesja została zwołana na podstawie pisma Burmistrza Miasta i Gminy, z dnia 5 listopada , w trybie art. 20 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym.
DO PKT. 2 PORZĄDKU OBRAD:
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że w dzisiejszej sesji uczestniczy 12 radnych, na stan rady 15 radnych, a następnie stwierdził QUORUM, co oznacza, że Rada Miejska jest uprawniona do podejmowania uchwał i wniosków.
RADNI NIEOBECNI USPRAWIEDLIWIENI:
1. TERESA MAĆKOWIAK
2. JERZY CHEŁMIŃSKI
Przewodniczący obrad dodał, że wymienieni radni nie mogli przybyć na dzisiejszą sesję z przyczyn zawodowych, stwierdził ponadto, że nic nie wie o pozostałej absencji i wyraził przypuszczenie, iż radny przybędzie jeszcze na obrady.
DO PKT. 3 PORZĄDKU OBRAD:
Na SEKRETARZA OBRAD XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ W Trzemesznie zaproponowano radną ELEONORĘ MĄDRĄ. Podana kandydatura spotkała się z jednogłośną aprobatą radnych.
Obowiązki Sekretarza XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ pełnić będzie radna ELEONORA MĄDRA.
Do PKT. 4 PORZĄDKU OBRAD:
Pan MICHAŁ GWIAZDA odczytał porządek obrad XIX/2007 SESJI RADY Miejskiej zaproponowany przez Burmistrza i zapytał, czy są do niego uwagi?
Uwagi do porządku zgłosił jego autor, Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, który zaproponował wprowadzenie dwóch zmian w punkcie 5 i tak:
w podpunkcie c zapisu o brzmieniu:” zapoznanie z Postanowieniem Prezesa Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Poznaniu,” bo istnieje taki wymóg ustawowy. Burmistrz dodał, że wraz z Przewodniczącym Rady Miejskiej jest w posiadaniu takiego dokumentu.
Następnie Burmistrz poinformował, że wnioskuje także o wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych pn.” Komitet Obchodów 90- lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego w Trzemesznie. ”
Burmistrz w uzasadnieniu do swego wniosku, poinformował Radę Miejską, iż z inicjatywy społecznej odbyła się zbiórka publiczna, a wcześniej powołano Komitet ds. Obchodów 90 Rocznicy Wybuchu Powstania Wielkopolskiego, który proponuje odbudowę Mauzoleum Powstańców Wielkopolskich na cmentarzu parafialnym w Trzemesznie. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował jednocześnie, że jest zgoda administratora cmentarza , księdza Prałata. Koszt odbudowy Mauzoleum określony został na kwotę około 100.000,00 złotych. Czynione będą w tej sprawie także starania o pozyskanie środków zewnętrznych. Jednocześnie Burmistrz dodał, że w czasie przeprowadzonej kwesty na ten cel, w dniu 10 i 11 listopada udało się zebrać kwotę 2.674 złotych. Środki, o których mowa zostały zdeponowane u Burmistrza NOWACZYKA . Pan DEREZIŃSKI dodał, że sumę tę należałoby jednak umieścić na specjalnym rachunku bankowym. Dalej Burmistrz stwierdził, że mecenas poinformuje na czym polega wykreślenie jednego z podpunktów uchwały i poprosił Radę Miejska o zgodę na wprowadzenie tego projektu uchwały w podpunkcie g .
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że jest to sprawa oczywista i zapytał, czy radni mają pytania w sprawie dodatkowego projektu uchwały?
Radny TOMASZ SZAFRAŃSKI poinformował, że Komisja ROLNA Rady Miejskiej nie wydała opinii do punktu 5 b i 5 e, ponieważ w czasie odbywanego połączonego posiedzenia Komisji / odbyło się w dniu wczorajszym/ nie posiadała QUORUM. W związku z powyższym Przewodniczący Komisji ROLNEJ poprosił o zarządzenie kilkuminutowej przerwy w obradach sesji, aby umożliwić Komisji czas na wydanie przedmiotowych opinii.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował, że w projekcie uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych proponuje wprowadzenie autopoprawki, polegającej na wykreśleniu paragrafu 2 o brzmieniu:” stawki określone w paragrafie 1 obniża się o 20 % ,w przypadku, jeżeli odpady komunalne są zbierane i transportowane w sposób selektywny”. Autopoprawka, o której mowa stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
W dalszej części obrad Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA poprosił o przegłosowanie zgłoszonych wniosków.
Za przyjęciem propozycji Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie wprowadzenia w punkcie 5, podpunkt c zapisu o brzmieniu:” Postanowienie Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Poznaniu” radni głosowali JEDNOGŁOŚNIE.
WNIOSEK ZOSTAŁ PRZYJĘTY.
Za wprowadzeniem w punkcie 5, podpunkt g projektu uchwały o brzmieniu „ utworzenie rachunku dochodów własnych pn. „ Komitet Obchodów 90- lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego Trzemesznie” radni głosowali JEDNOGŁOŚNIE.
WNIOSEK ZOSTAŁ PRZYJĘTY.
Przewodniczący Rady Miejskiej Pan MICHAŁ GWIAZDA poprosił o przegłosowanie przez Radę Miejską porządku obrad zawierającego wprowadzone zmiany.
Za przyjęciem porządku obrad XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ W TRZEMESZNIE radni głosowali JEDNOGŁOŚNIE.
Porządek OBRAD ZOSTAŁ PRZYJĘTY W BRZMIENIU JAK NIŻEJ:
PORZĄDEK OBRAD:
1. Otwarcie obrad XIX/2007 SESJI RADY Miejskiej TRZEMESZNIE.
2. Stwierdzenie QUORUM.
3. Powołanie SEKRETARZA OBRAD XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ.
4. Przyjęcie porządku obrad.
5. Podjęcie uchwał w sprawie:
a/ określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- opinia Komisji Komunalnej, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
b/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- opinia Komisji Komunalnej, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
c/ obniżenia średniej ceny skupu żyta,
- postanowienie Wielkopolskiej Izby Rolniczej w Poznaniu,
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- dyskusja,
-podjęcie uchwały.
d/ określenia wysokości stawek opłaty miejscowej,
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
- dyskusja,
- podjęcie uchwały.
e/ określenia wysokości opłaty targowej i sposobu poboru tej opłaty,
-opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej w Trzemesznie,
-opinia Komisji Komunalnej, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego Rady Miejskiej,
-opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej,
-dyskusja,
- podjęcie uchwały.
f/ ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
- opinia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego Rady Miejskiej,
- opinia Komisji Komunalnej, Ochrony Mienia i Porządku Publicznego,
- opinia Komisji Rolnej Rady Miejskiej,
-dyskusja,
- podjęcie uchwały.
g/ utworzenia rachunku dochodów własnych pn.” Komitet Obchodów 90 – lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego w Trzemesznie.”
6. Zamknięcie obrad XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ W TRZEMESZNIE.
Wcześniej Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zwrócił uwagę na błąd w porządku obrad, w punkcie 6, gdzie mylnie wpisano sesję LXII/2007 zamiast XIX/2007.
DO PKT .5 a PORZĄDKU OBRAD:
Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że jednym z ważnych czynników zwołania dzisiejszej sesji był fakt, iż w roku ubiegłym, 6 grudnia uchwały około budżetowe nie były podjęte, a projekt budżetu był złożony i powiedział:” W tym roku też zaspałem termin, bo projekty uchwał powinny być w październiku. Dziwną i kuriozalną jest sytuacja, że uchwały podejmuje się w grudniu. Te uchwały muszą wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego, publikacja trwa 5 tygodni, zatem byłyby opublikowane na koniec roku kalendarzowego. Gdyby podjęcie tych uchwał nastąpiło później, weszłyby w życie dopiero w marcu. Po rozmowach w gronie kierownictwa Urzędu, postanowiłem o zwołaniu sesji ,w takim, a nie innym trybie. Dziękuję Wysokiej Radzie za rozszerzenie porządku obrad. Ten pomysł zrodził się w ostatnich dniach. Tam gdzie są pieniądze, trzeba o te pieniądze dbać. Burmistrz przeprosił także za pomyłkę w porządku obrad , o której wspomniał Przewodniczący Rady Miejskiej.
Następnie Burmistrz odniósł się do projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i stwierdził, że projekt uchwały ma krótkie uzasadnienie. Burmistrz dodał, że przewiduje się wzrost stawek i poinformował, że Pani Skarbnik dysponuje danymi za 2007 rok. Burmistrz stwierdził dalej, że to Rada Miejska określa stawki podatków lokalnych i ma prawo wprowadzić w projekcie uchwały zmiany. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI dodał, że takie stawki wprowadził po przemyśleniach i wyraził przekonanie, że ta podwyżka nie jest znacząca, poprosił jednocześnie o przyjęcie projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji KRZYSZTOF SZAPOWAŁ, który poinformował, że w przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem opinii głosowało 5 członków Komisji, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Opinię KOMISJI KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO Rady Miejskiej przedstawił Przewodniczący Komisji WIESŁAW POKORSKI.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem opinii głosowało 4 członków Komisji, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Opinię KOMISJI ROLNEJ RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji TOMASZ SZAFRAŃSKI.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem opinii członkowie Komisji zagłosowali JEDNOGŁOŚNIE.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA otworzył DYSKUSJĘ nad projektem uchwały.
Radny WIESŁAW POKORSKI zgłosił wniosek formalny i zaproponował przyjęcie projektu uchwały w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości bez przeprowadzania dyskusji, ponieważ w dniu wczorajszym temat ten był dogłębnie analizowany.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że z przyczyn osobistych nie mógł w dniu wczorajszym uczestniczyć w połączonym posiedzeniu Komisji Rady Miejskiej, delegował jednak na to spotkanie Wiceburmistrza Pana ZYGMUNTA NOWACZYKA i Panią Skarbnik gminy. Burmistrz dodał, że o fakcie tym poinformował Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Przewodniczącego Komisji Finansowej. Relację ze spotkania, o którym mowa przedstawił Burmistrzowi Pan NOWACZYK i Pani Skarbnik.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zapytał kto z radnych jest za przyjęciem wniosku radnego WIESŁAWA POKORSKIEGO, aby bez dyskusji przeprowadzić głosowanie nad omawianym w tym momencie projektem uchwały?
Za przyjęciem wniosku radnego WIESŁAWA POKORSKIEGO radni zagłosowali JEDNOGŁOŚNIE.
Następnie Przewodniczący obrad MICHAŁ GWIAZDA odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, a następnie zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały radni zagłosowali JEDNOŁOŚNIE. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/ 77/2007 RADY MIEJSKIEJ W TRZEMESZNIE stanowi załącznik nr 6 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 5 b PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI , który poinformował, że w zakresie omawianych podatków nie było zmian od 5 lat, ostatnia zmiana miała bowiem miejsce w 2003 roku. Dalej Burmistrz poinformował, że na rok 2008 proponuje większe podwyżki stawek podatku od środków transportowych, rzędu 3 %. Jednocześnie Burmistrz stwierdził, że zaproponowane w projekcie uchwały stawki mieszczą się w „ widełkach” ogłoszonych w Monitorze Polskim i dodał, że w dniu wczorajszym było to przedmiotem dokładnej analizy poszczególnych kwot stawek opłat, zapewniając jednocześnie, iż dysponuje tabelką porównawczą.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji KRZYSZTOF SZAPOWAŁ.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała JEDNOŁOŚNIE OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Opinię KOMISJI KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji WIESŁAW POKORSKI.
W przedmiotowej sprawie Komisja JEDNOGŁOŚNIE wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Następnie zarządzona została przerwa w obradach, aby umożliwić KOMISJI ROLNEJ czas na wydanie opinii.
Po przerwie obrady zostały wznowione.
Opinię KOMISJI ROLNEJ RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji TOMASZ SZAFRAŃSKI.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ. Za wydaniem opinii radni zagłosowali JEDNOGŁOŚNIE.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA otworzył dyskusję nad tematem.
Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował, że w projekcie uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych wystąpiły dwa błędy:
- w paragrafie 1, pkt. 6 dwa razy zapisany został wyraz o brzmieniu” siodłowego”.
- na stronie 3 projektu uchwały w punkcie 8c jest zapis o brzmieniu „ wyższy niż 36”, a winno być „ wyższy niż 36 ton”.
Burmistrz zawnioskował o wprowadzenie tych poprawek do projektu uchwały.
Następnie Przewodniczący obrad MICHAŁ GWIAZDA odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych i zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały radni zagłosowali JEDNOGŁOŚNIE. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/ 78/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 10 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 5 c PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI , który stwierdził, że gdyby przyjrzeć się kwotom ceny skupu żyta z 2007 roku i proponowanym, to powstałby krzyk, że Burmistrz chce podwyższyć tę cenę z kwoty 28 zł do 35 zł, jednak jeżeli spojrzeć na decyzję Prezesa GUS-u to maksymalna stawka wynosiła wówczas 35,52, a obecnie 58,29 zł. Dalej Burmistrz powiedział, że uwzględniając trudną sytuację w rolnictwie prosi o obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 35 zł, co jest obniżeniem górnej stawki o prawie 40 %. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował jednocześnie, że sondażowo kontaktował się z innymi gminami, gdzie ta cena jest o 11 zł wyższa i wynosi 46 złotych. Uważam powiedział Burmistrz, że jest to propozycja uczciwa i dodał, że coś powodowało Prezesem GUS, że tak maksymalnie podniósł tę stawkę.
Postanowienie Prezesa Wielkopolskiej Izby Rolniczej odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA.
Postanowienie, o którym mowa stanowi załącznik nr 11 do niniejszego protokołu.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił KRZYSZTOF SZAPOWAŁ.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem opinii głosowało 3 członków Komisji, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
Opinię KOMISJI ROLNEJ RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji TOMASZ SZAFRAŃSKI.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ NEGATYWNĄ.
Przewodniczący Komisji poinformował jednocześnie, że w dniu wczorajszym Komisja JEDNOGŁOŚNIE ,3 głosami za zawnioskowała o obniżenie średniej ceny skupu żyta do kwoty 32 zł.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że Komisja ROLNA wnioskuje o obniżenie średniej ceny skupu żyta zgodnie z tradycją, bowiem zwykle takie postanowienia czyniono i uzyskiwały one aprobatę Rady Miejskiej. Pan GWIAZDA dodał, że propozycja Komisji ROLNEJ jest adekwatna do innych podwyżek, wynikających ze wskaźnika inflacji 2 – 3 %. Gdyby tak było ,powiedział Pan MICHAŁ GWIAZDA wówczas uznałbym, że wszystkie podwyżki są traktowane po równo, a inaczej jedna grupa zawodowa traktowana jest gorzej , dlatego będę temu przeciwny.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że będzie bronił swego stanowiska i wyraził przekonanie, że proponowana kwota 35 zł, to duża zniżka. Burmistrz dodał, że rozumie przedstawioną przez Przewodniczącego Rady Miejskiej argumentację, jednak obniżając średnią cenę skupu żyta gmina nie pomaga wszystkim rolnikom, ponieważ rolnicy gospodarujący na glebach o niższych klasach gruntów tej obniżki i tak nie odczuwają. Pan DEREZIŃSKI stwierdził także, iż upewnił się w słuszności swojej propozycji Postanowieniem Prezesa Wielkopolskiej Izby Rolniczej, dodał jednak, że nie pójdzie w tej sprawie na wojnę. Każda podwyżka budzi konflikty i jest przyczynkiem do przepychanek, powiedział Burmistrz i zapewnił, że jeżeli cena ta zostanie ustalona na kwotę 32 zł, to też to przyjmie, ale tradycyjnie nie może się z tym zgodzić. Burmistrz przypomniał, że w roku 2006 propozycja w/w nie została przez Radę Miejską przyjęta.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA dodał, że rozumie argumentację Burmistrza i dodał, że też na wojnę się nie wybiera.
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ stwierdził, że zabierając zawsze głos w przedmiotowej sprawie mówił, że jest to populizm, bo mówi się, że radni stają murem za rolnikiem , bo wnoszą o obniżenie ceny skupu żyta. Radny powiedział:” Ja też jestem rolnikiem i płacę niemały podatek, ale chciałbym, aby ta stawka była realna. Trzeba mieć na uwadze to, że wieś potrzebuje wsparcia finansowego. Inwestycje na wsi wymagają źródeł finansowania. Zwiększenie podatków wpływa na to, że będziemy mieli drogi, itp.”
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że parytet dochodów wsi do miasta jest jak 60 : 100 i dodał, że trudno zatem wymagać, aby biedniejszy płacił więcej.
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ stwierdził, że rolnik płaci podatek rolny, a np. Pan GWIAZDA, który prowadzi także działalność gospodarczą płaci wiele innych podatków jak: podatek dochodowy, VAT, akcyzowy itp. To są małe pieniądze, stwierdził radny SZAPOWAŁ , zatem nie powinniśmy zubażać wsi, pozbawiać jej środków na inwestycje.
Radny TOMASZA SZAFRAŃSKI przypomniał , że w dniu wczorajszym Komisje zajmowały się uchwałami około budżetowymi 4 godziny i poinformował, że Komisja ROLNA wnioskowała o obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 32 zł.
Radny KRZYSZTOF BRZOSTOWSKI pytał, czy Przewodniczący Komisji ROLNEJ zgłasza wniosek o obniżenie ceny skupu żyta do kwoty 32 zł?
Radny TOMASZ SZAFRAŃSKI potwierdził.
Radna MARIA DZIEL zwróciła uwagę , że głosowanie podczas posiedzenia Komisji Gospodarki Finansowej i Rozwoju Gospodarczego miało inny przebieg, aniżeli podano Radzie Miejskiej. Radna poinformowała, że była przeciwna cenie skupu żyta proponowanej przez Burmistrza.
Radny TOMASZ SZAFRAŃSKI przyznał, że w opinii Komisji ROLNEJ zakradł się błąd i poinformował, że Komisja ROLNA przyjęła projekt Burmistrza 3 głosami za , przy 2 głosach przeciwnych, nie jak podano w opinii 2 głosach wstrzymujących.
Radny WIESŁAW POKORSKI zauważył, że w tym dniu Komisje wydawały bardzo dużo opinii i protokolantka mogła się pomylić.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że jest duże niezadowolenie społeczne i wskazał, na mnogość wniosków Osiedla Nr 2. Wnioski te Burmistrz określił jako nierealne, absurdalne. Dalej Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że trzeba było wybrać wnioski, ponieważ są sfery zadbane i zaniedbane. Są sołectwa ,powiedział dalej Burmistrz, gdzie nie ma wody. Planujemy na wsi dosyć poważne decyzje. Piszemy projekty i będziemy się starać o środki unijne.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zapytał kto z radnych jest za przyjęciem wniosku Komisji ROLNEJ Rady Miejskiej w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta na terenie Miasta i Gminy Trzemeszno do kwoty 32 zł?
Za przyjęciem wniosku głosowało 6 członków Komisji, 7 radnych było przeciwnych, głosów wstrzymujących nie stwierdzono.
WNIOSEK NIE UZYSKAŁ AKCEPTACJI RADY MIEJSKIEJ.
Następnie Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA odczytał projekt uchwały w sprawie obniżenia średniej ceny skupu żyta na terenie Miasta i Gminy Trzemeszno, a następnie zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 7 radnych, 5 radnych było przeciwnych, 1 radny wstrzymał się od głosu. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/ 79/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 14 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 5 c PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, który stwierdził na wstępie, że chciałby radnym podziękować za rzeczową dyskusję. Następnie Burmistrz poinformował, że dochody z tytułu opłaty miejscowej są niewielkie i wynoszą 3.180 zł za 2007 rok. Opłaty, o których mowa wpływają z terenu GOŁĄBEK /płaci Pan SKRZYPCZAK i Pan POKORSKI / i z POPIELEWA. Burmistrz dodał, że trzeba będzie się tym opłatom przyjrzeć i zacząć je egzekwować także od innych podmiotów. Opłata, o której mowa została zaproponowana przez Burmistrza na rok 2008 w kwocie 1,70zl.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem przedmiotowej opinii głosowało 3 członków Komisji, 1 radny wstrzymał się od głosu.
W DYSKUSJI nikt z radnych głosu nie zabierał.
Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty miejscowej odczytał Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA, a następnie zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 12 radnych, głosów przeciwnych, ani wstrzymujących nie stwierdzono. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/80/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 16 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 5 d PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta i Gminy Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, który stwierdził, iż były pewne kontrowersje z projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej i sposobu poboru tej opłaty. Burmistrz poinformował, że jeżeli chodzi o omawiane opłaty, to podwyżek nie było od kilku lat / od 2003 roku/ i stwierdził, że planuje się podwyżki stawek opłaty targowej, poza sprzedażą odręczną, gdzie opłata proponowana jest na kwotę 4 zł. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI dodał, że kontrowersje radnych budzi propozycja zawarta w paragrafie 3 projektu uchwały określająca wysokość opłaty na kwotę 15 zł od handlu prowadzonego w pozostałych miejscach od jednego punktu przy odręcznej sprzedaży artykułów rolnych i spożywczo – przemysłowych. Burmistrz podał przykład Gminy MOGILNO, gdzie opłatę za taki handel określono na kwotę 600 zł.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO Rady Miejskiej przedstawił Przewodniczący Komisji KRZYSZTOF SZAPOWAŁ.
W przedmiotowej sprawie Komisja wydała OPINIĘ POZYTYWNĄ, pod warunkiem wykreślenia z projektu uchwały paragrafu 3 o brzmieniu” Wysokość dziennych stawek opłaty targowej w pozostałych miejscach od jednego punktu przy odręcznej sprzedaży artykułów rolnych i spożywczo – przemysłowych wynosi 15,00 złotych.”
Za wydaniem powyższej opinii głosowało 3 członków Komisji, 1 radny wstrzymał się od głosu
OPINIĘ KOMISJI KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO Rady Miejskiej przedstawił Przewodniczący Komisji WIESŁAW POKORSKI, który poinformował, że Komisja wydała w przedmiotowej sprawie OPINIĘ POZYTYWNĄ.
Za wydaniem przedmiotowej opinii głosowało 2 członków Komisji, a 2 było przeciwnych projektowi uchwały. Radny POKORSKI dodał jednak, że o pozytywnej opinii zadecydował głos Przewodniczącego Komisji.
Następnie Pan POKORSKI WIESŁAW stwierdził, że w dniu dzisiejszym w/w nie podoba się zapis zawarty w paragrafie 3 uchwały i zaproponował, aby zapis ten wykreślić, tak jak proponuje to Komisja GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO, ponieważ nie spełnia się wymogów, które by jasno, jak to określił mówca mówiły o handlu. Jak spełnimy te wymogi, powiedział dalej radny POKORSKI, to opłata może być nawet taka jak w Mogilnie i wynosić 600zł.
Opinię KOMISJI ROLNEJ RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji TOMASZ SZAFRAŃSKI, który poinformował, że w przedmiotowej sprawie Komisja wydała opinię POZYTYWNĄ, pod warunkiem wykreślenia paragraf 3 uchwały, o co także wnioskowały dwie pozostałe Komisje Rady Finansowa i Komunalna, tak długo jak nie będzie uporządkowanych warunków do targowania.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zapytał kto z radnych jest za przyjęciem wniosku trzech merytorycznych Komisji o wykreślenie z projektu uchwały paragrafu 3 o brzmieniu” wysokość dziennych stawek opłaty targowej w pozostałych miejscach od jednego punktu przy odręcznej sprzedaży artykułów rolnych i spożywczo – przemysłowych wynosi 15 zł.”
Za przyjęciem wniosku głosowało 11 radnych, głosów przeciwnych nie stwierdzono, 2 radnych wstrzymało się od głosu.
WNIOSEK KOMISJI ZOSTAŁ PRZYJĘTY.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA otworzył DY S K U S J Ę nad projektem uchwały.
Jako pierwszy głos zabrał radny BENEDYKT NITKA, który jak stwierdził zabiera głos nie tylko jako radny, ale również jako osoba, która na targowisku miejskim przez pewien czas handlowała osobiście. Radny powiedział:” Stwierdzam, że od 16 lat nic się nie zmieniło. Proszę zobaczyć, jak wygląda targowisko? Tam wyegzekwować opłaty jest bardzo trudno. Nikt z miarą nie chodzi. Pobieranie opłat odbywa się po części uznaniowo”. Następnie radny zawnioskował, aby Burmistrz przygotował uchwałę na wynajem targowiska podmiotom tym zainteresowanym.
Dalej radny powiedział: „ Tak naprawdę my nie wiemy, w którym miejscu jest targowisko. Chciałbym aby geodeta wyznaczył teren gminy i prywatny. Osoby handlujące w części górnej targowiska nie handlują na terenie gminy / wylot z ulicy 22 STYCZNIA za kioskiem już stoją stragany, a prawa strona nie jest terenem należącym do Gminy/.Tam nie ma wyznaczonych miejsc do handlowania i tę sprawę trzeba załatwić formalnie. „
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że wniosek radnego BENEDYKTA NITKI wykracza poza projekt uchwały i pytał mecenasa, czy może być na dzisiejszej sesji przegłosowany?
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ stwierdził, że w dniu wczorajszym Burmistrz NOWACZYK powiedział, że ten temat wszystkich bulwersuje. Radny przyznał rację BENEDYKTOWI NITCE i wyraził opinię, że faktycznie nie ma wyznaczonych miejsc do handlowania i powiedział” Jedna osoba zajmuje 100 metrów, a druga 5 metrów i płacą tak samo. Burmistrz NOWACZYK zadeklarował, że ta sprawa będzie załatwiona”
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że słowa, które wypowiedział na dzisiejszej sesji radny BENEDYKT NITKA, wcześniej wypowiedział Pan NOWACZYK, padały nawet konkretne nazwiska. Burmistrz stwierdził dalej, że ostatecznie decyzje podejmuje osobiście po wysłuchaniu wyjaśnień w sprawie i dodał, że były kontrowersje kierowników działów, aby ogłaszać przetarg.
Radna MARIA DZIEL stwierdziła, że będzie przeciwna podwyżkom stawek i powiedziała:” Jestem jedną z nielicznych, które handlują. Mamy dwa place : w mieście i targowisko, które są nieprzyjazne dla handlujących tam osób. My oczekujemy utwardzonego placu, dojazdu, podłączenia do wody, ogrodzenia. Należałoby też wyznaczyć linie, bowiem łatwiej byłoby inkasować opłatę targową. Przy targowisku nie ma parkingu, zatem powinien być swobodny przejazd, bowiem inaczej kupujący nie będą przychodzić. Drugi plac do handlowania, znajdujący się w mieście, położony jest przy ruchliwej ulicy, gdzie brak jest wc, wody bieżącej. Ani jedne plac, ani drugi nie spełnia oczekiwań. Na targ idzie się po ziemniaki , pomidory. Jeden plac jest wprawdzie ogrodzony, utwardzony , posiada wc i wodę, ale nie wystarcza dla handlujących i kupujących, jest bowiem problem z przejazdem rowerem, wózkiem itp. Gdy prowadzona jest sprzedaż wieńców, co trwa zazwyczaj 3- 4 dni, jest problem z ich rozłożeniem. Miasto chcąc pozyskać pieniądze musi wyznaczyć do tego celu miejsca. Ostatnio w poniedziałek, wtorek, środę / mowa o dniach przed Świętem Zmarłych/ nie było miejsca ,aby postawić samochody, nie mówię o osobach starszych. Osoby handlujące ciągle się przemieszczały, bo ingerowała Policja. Np. przy sklepie „ BIEDRONKA” . Handlujący stali na Placu KILIŃSKIEGO, a na targu nie było klientów. Klientów nie ma na targowisku miejskim także w czwartek, bo pozwolono handlować w środku miasta, a wszyscy handlujący się w tym miejscu nie pomieszczą. Ponawiam uregulowanie spraw handlu przed Wszystkimi Świętymi. Gmina MOGILNO wyznaczyła odpowiedni do tego celu teren i musieli ustąpić ci, co handlują warzywami.”
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że zgadza się z większością sugestii radnej MARII DZIEL i powiedział, że należałoby się zastanowić nad handlem przed cmentarzem, bo to ma ułatwiać zdaniem mówcy sytuację wewnątrz miasta. Dalej radny stwierdził, że radna MARIA DZIEL nie może nad tym tematem głosować, bo jest zainteresowana w sprawie.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA wyraził w tej kwestii odmienne stanowisko.
Radny RAFAŁ BIAŁEK stwierdził, że podchodzi do tego tematu z mieszanymi uczuciami, ponieważ zdaniem w/w Rada Miejska przyklepuje jak to określił „ dziadostwo, które jest „ i co roku ten problem powraca. Radny apelował aby tą sprawą się zająć i określić, czy to ma być np. Trzemeszeńskie Przedsiębiorstwo Komunalne, które wyznaczy miejsca, czy osoba prywatna, czy też przedsiębiorstwo, które się tym zajmie.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że tam były podejmowane zdecydowane działania , i że kończy się czas dziadostwa. Musimy wyleczyć to miasto z choroby, powiedział dalej Burmistrz i stwierdził, że w przedmiotowej sprawie widzi dwa wyjścia:
Oddanie targowiska w zarząd Trzemeszeńskiemu Przedsiębiorstwu Komunalnemu lub ogłoszenie przetargu na dzierżawę. Mam wielką nadzieję, powiedział Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, że za rok nie będziemy na ten temat dyskutować, tylko na temat stawek. Na ulicy 1-go MAJA wnioskowano o wprowadzenie ruchu jednokierunkowego, dziś mam wniosek odwrotny, bardzo mocno dyskutowana jest sprawa lamp stylowych. Dla mnie jest to dziwne. W tym roku osoby handlujące pytały, gdzie można stanąć?
Radna MARIA DZIEL stwierdziła, że musi to się odbywać w jednym miejscu.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI powiedział:” uczymy się na błędach i musimy wyciągać wnioski”.
Radny JERZY ZAREMBA przypomniał, że sprawa dotycząca targowiska rozpoczęła się w 2004 roku, gdzie postanowiono o wykonaniu elementów, które częściowo zostały wykonane. Cała sprawa, stwierdził dalej radny, to leczenie choroby. Zdaniem mówcy dobrze by było, gdyby Rada Miejska określiła termin wykonania tych zamierzeń, np. 3 miesięczny. Radny wyraził przekonanie, że najlepszy do załatwienia sprawy jest system wojskowy, który określa termin rozpoczęcia zadania i zakończenia i jest czytelny i przejrzysty.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁGWIAZDA zamknął dyskusje i odczytał projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej i sposobu poboru tej opłaty, uwzględniający wprowadzoną zmianę, polegającą na wykreśleniu paragrafu 3.
Następnie zarządzone zostało głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 9 radnych, 2 radnych było przeciwnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/ 81/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 20 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 5 e PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, który stwierdził, że projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych wzbudził najwięcej kontrowersji i emocji, ponieważ proponowane stawki opłat są zdecydowanie wyższe . Burmistrz dodał, że przedstawiając przedmiotowy projekt uchwały opierał się na kalkulacji przedstawionej przez Dyrektora Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego. Burmistrz powiedział: „ Pan Dyrektor przedstawił kalkulację i rozmawiał ze mną osobiście, stwierdził wówczas, że wzrost stawek spowodowany jest podwyższeniem opłaty za korzystanie ze środowiska na 2008 rok do kwoty 75 zł / w 2007 opłata ta wynosiła 15,71/. Burmistrz poinformował następnie, że do przedłożonego projektu uchwały składa auto poprawkę, wnioskując o skreślenie w paragrafie 2 zapisu o brzmieniu:” stawki określane w paragrafie 1 obniża się o 20 % w przypadku, jeżeli odpady komunalne są zbierane i transportowane w sposób selektywny”, a także o nadanie pozostałym paragrafom kolejnej numeracji. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI dodał, iż zakłada, że Rada Miejska przyjmie proponowane stawki, chociaż budzą one kontrowersje.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA poprosił Burmistrza o przedstawienie szerszego uzasadnienia do zgłoszonej auto poprawki
Burmistrz Miasta i Gminy KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował, że istnieje obowiązek realizacji tzw.” uchwały śmieciowej” i prowadzenia segregacji odpadów. Mimo opóźnień w tym względzie i niezadowolenia radnych worki docierają i dotarły już do połowy mieszkańców w mieście , na wsiach rozdawane są na zebraniach sołeckich. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI poinformował ponadto, że jest opóźnienie w dostawie tak zwanych dzwonów, Urząd Miasta i Gminy otrzymał jednak zapewnienie, że dostawa nastąpi w ciągu kilku dni.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ I ROZWOJU GOSPODARCZEGO RADY MIEJSKIEJ przedstawił Przewodniczący Komisji KRZYSZTOF SZAPOWAŁ, który poinformował, że w sprawie omawianego projektu uchwały Komisja nie wydała ogólnej opinii lecz odniosła się do poszczególnych stawek opłat. Radny dodał, że Komisja Finansowa pozytywnie zaopiniowała stawki związane z dzierżawą pojemników, a negatywnie oceniła stawki związane z wywozem.
Radny WIESŁAW POKORSKI Przewodniczący Komisji KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO Rady Miejskiej stwierdził, że Komisja Komunalna głosowała w podobny sposób, przegłosowano wszystkie stawki i do każdej stawki Komisja ma swoje stanowisko. Radny dodał, że nie wydano jednolitej opinii. Pan POKORSKI proponował, aby Przewodniczący obrad Pan MICHAŁ GWIAZDA pozwolił Komisji wypowiedzieć się w odniesieniu do poszczególnych punktów uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że wydaje się to w/w niemożliwe.
Mecenas Pan MARCIN LEŚNY wyjaśnił, że Rada Miejska przyjmuje cały projekt uchwały a jeżeli ma natomiast przyjąć zmiany, to powinien być zgłoszony wniosek o wprowadzenie auto poprawki do projektu uchwały.
Radny WIESŁAW POKORSKI stwierdził, że będzie zgłaszał poprawki.
Radny TOMASZ SZAFRAŃSKI Przewodniczący Komisji ROLNEJ poinformował, że Komisja ROLNA głosowała nad projektem uchwały, w taki sam sposób jak pozostałe Komisje.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zarządził przerwę w obradach, aby umożliwić Komisjom czas na wydanie opinii.
Po przerwie obrady zostały wznowione.
Opinię KOMISJI GOSPODARKI FINANSOWEJ i ROZWOJU GOSPODARCZEGO Rady Miejskiej przedstawił Przewodniczący Komisji KRZYSZTOF SZAPOWAŁ.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych głosował 1 członek Komisji, 5 członków Komisji było przeciwnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Opinię Komisji KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO Rady Miejskiej przedstawił Przewodniczący Komisji radny WIESŁAW POKORSKI.
Za przyjęciem projektu uchwały, o którym mowa wyżej nie głosował żaden z członków Komisji, 6 członków Komisji było przeciwnych temu projektowi, głosów wstrzymujących nie stwierdzono.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA otworzył dyskusje nad projektem uchwały.
Radny WIESŁAW POKORSKI – Przewodniczący Komisji KOMUNALNEJ, OCHRONY MIENIA i PORZĄDKU PUBLICZNEGO Rady Miejskiej powiedział:” Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo Radni, zaproszeni goście!
Nie chciałbym swoim wystąpieniem nikogo urazić. Pomijam fakt, że propozycja uchwały spłynęła z nieba z szaleńczymi podwyżkami. To, że będziemy musieli za nie segregowane odpady płacić wiedziałem. Powód banalny, bo Unia Europejska i Rząd RP wymyślili sobie żeby od 1 stycznia 2008 roku za składowanie wymieszanych odpadów komunalnych na wysypisku pobierać 75 zł od 1 tony. Do tej pory ta opłata wynosiła 15,71 zł. Opłata, o której mowa pobierana jest na cele ochrony środowiska. Ale to nie jest tak prosto. To miało służyć mobilizacji samorządów i wszystkich sił, aby się do tego zadania przygotować, aby tych 75 zł było jak najmniej.
Unia Europejska i Rząd RP po wstąpieniu do Unii w 2004 roku, mają pod względem ochrony środowiska i gospodarki odpadami określone kierunki działań, wszyscy mają tego świadomość i nikt nie może tego powiedzieć, że zrobił wszystko, aby należycie przygotować się do dnia 1 stycznia 2008 roku.
Uważam za niedopuszczalne przenoszenie kosztów opłat za korzystanie ze środowiska na społeczeństwo naszej gminy, bo co my wybrani Radni, Pan Burmistrz obecny i poprzedni oraz naznaczony Pan Dyrektor Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego zrobiliśmy, aby do takiego szoku cenowego nie dopuścić ? Nic lub prawie nic !
Co to jest za wielkość 100 ton planowanych odpadów posegregowanych na 2008 rok na ogólną ilość 4260 ton, to 2,4 %. Musimy sobie zdawać sprawę, że wielkość ta powinna być 30 – 40 %.
Jak jesteśmy do tego przygotowani? W lutym 2007 roku z bólami przyjęliśmy Plan Ochrony i Plan Gospodarki Odpadami dla gminy. Tam te ilości są zapisane. Dlaczego tak późno? Bo władza nasza się uparła, nie chciała słuchać radnych, aby było wyrażone stanowisko Firmy PAROC. W 2003 roku wybudowano nowoczesne wysypisko. Miało być od 4 lat pozwolenie zintegrowane. Dziś jest. Można było wiele rzeczy robić. Przystąpiliśmy do Stowarzyszenia Gmin Szlaku Piastowskiego i czekaliśmy. Wszystko upadło, my nadal czekaliśmy. W tym roku podjęliśmy uchwałę w sprawie porozumienia w sprawie Budowy Zakładu Utylizacji Odpadów w LULKOWIE. Dalej czekamy. Czekamy i nic nie robimy, utwierdzając się w przekonaniu, że nic nie można zrobić, bo linia sortownicza się nie opłaca, bo jest za mały dopływ odpadów. Czekamy. Przyjęliśmy w czerwcu 2007 roku w ŁAWKACH uchwałę o utrzymaniu porządku i czystości w gminie i czekaliśmy, bo uchwała miała wacatio legis i miała wejść w życie 1 października. Dzisiaj jest 13 listopada i dalej czekamy. Tego nie można nazwać wykonaniem uchwały Rady Miejskiej, za którą odpowiedzialny jest Pan Burmistrz.
Panie Dyrektorze / wypowiedź kierowana do Pana HIERONIMA STOPCZYŃSKIEGO/ ma Pan na wysypisko dowożone około 16, 8 ton odpadów dziennie. Jak nie można nic zrobić, to niech Pan kupi widły, grabie, łopaty, taczki, szypy, haczkę do ziemniaków i zarządzi, to kilku ludzi pracujących 8 godzin dziennie rozdrapie tę kupkę śmieci, tylko to co rozdzielą, niech pozostanie, niech Pan sprzeda i uzyska dochód. Ma Pan boksy, miejsce na kompostowanie. Ma Pan uprawnienia do prowadzenia wysypiska. Co jeszcze Panu potrzeba?
Mieszkańcy, gdy usłyszą o takich cenach, to albo przyjdą z widłami i nas przegonią, albo po prostu wielu nie będzie stać i śmieci będą wrzucać do rowów i tak dalej.
Panie Burmistrzu wysypiskiem trzeba zarządzać, a nie tylko przyjmować śmieci. Segregacja u nas na wysypisku jest, tylko wszystko znika, co można łatwo upłynnić. Kompost można wytwarzać. Dziś tam byłem, bo chciałem zobaczyć plac do kompostowania. Od 2003 roku nic tam nie zakompostowało, a przecież wywożone liście nadają się do kompostowania, a można by pochwalić się 100 % odzyskiem tych śmieci. Naszą nieudacznością chcemy obciążyć społeczeństwo. Ja się na to nie zgadzam! „
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że nie powie tak dokładnie jak przedmówca, z cyframi, datami, jednak to co się dzieje w Przedsiębiorstwie Komunalnym, to co ma miejsce, nie ulega wątpliwości. Radny powiedział dalej” Jeżeli ktoś chce wiedzieć, co się dzieje, co do technologii, to odsyłam do analizy. Tam to dokładnie powiedziano, co powinno być. Ustawodawca nakłada na gminy taką, a nie inną kwotę. Chylę czoła, że po raz pierwszy usłyszałem , że w gminie będzie możliwość segregacji odpadów w miejscu ich powstawania. Ta opłata dotyczy odpadów nie posegregowanych, zmieszanych. To wymaga natychmiastowego działania ze strony Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego, czy innych podmiotów. To nas z tego nie zwalnia. Przenoszenie tej działalności na obywatela jest niemoralne. 3 lata temu, Komisja REWIZYJNA z udziałem Dyrektora poprosiła Burmistrza. Chodziło o sprawy technologii wysypiska. Moim zdaniem istniejąca niecka się nie nadawała , ponieważ woda będzie tam krążyła w wyniku naczyń połączonych, co będzie skutkowało ciągłym zapełnianiem zbiornika wód odciekowych. Nie uzyskano żadnego skutku. Panie Dyrektorze, Pan ma wysypisko we władaniu. Pan musi tak działać, aby Radę Miejską przekonać, że Pan musi być dofinansowany. Jeżeli Pan nie podjął działań, Rada Miejska zawsze powie nie, a ustawodawca będzie szedł w kierunku zmuszenia gminy do segregacji.”
Radny RAFAŁ BIAŁEK stwierdził, że to, czy odpady będą segregowane w miejscu ich powstawania, czy na wysypisku, jest to obojętne i powiedział:” Bardziej efektywne jest segregowanie odpadów w miejscu ich powstawania, ale stwórzmy warunki. Worki niech będą odbierane nieodpłatnie od osób. Jeżeli osoba, będzie miała niższe opłaty, to będzie to robić, a tym samym będzie miała niższe opłaty za pozostałe śmieci nie posegregowane. Zgadzam się w pełni z moim przedmówcą . Te stawki, za śmieci nie posegregowane będą rosły, bo na to, my jako Rada Miejska wpływu nie mamy. Na śmieciach posegregowanych można zarobić. Sama istota segregacji polega na tym, że stawki za śmieci nie posegregowane będą rosły. Musimy zachęcać mieszkańców do segregacji.”
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA stwierdził, że problem segregacji jest długo oczekiwany, tylko, że jest przez Pana POKORSKIEGO i innych radnych przeceniany. Przewodniczący Rady Miejskiej powiedział dalej:” Ten sposób workowy obejmie mały procent odpadów, które w gminie powstają i w znaczący sposób nie wpłynie na ilość odpadów. My się nie emocjonujmy tą naszą segregacją, bo to znacznie nie wpłynie na wysokość kosztów. Ustawa obowiązuje i 75 zł od 1 tony odpadów trzeba płacić, a zapewne niebawem stanie na sesji projekt uchwały o dopłatę do tych opłat. Ja też bym wolał, aby segregacja obejmowała szerszą grupę obywateli, ale przykład pokazuje, że to tak kolorowo nie wygląda i jestem przeciwny, tym opiniom.”
Radny MIKOŁAJ OSTROWSKI powiedział:” Rok temu Rada Miejska ustaliła stawki w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych na 2007 rok. Wzrost stawek proponowanych na 2008 rok uzasadnia się wprowadzonym , z dniem 1 stycznia 2008 roku wyższym podatkiem ekologicznym, który wzrósł z 15, 71 zł do 75 zł od tony odpadów mieszanych. Stawki te powinny więc wzrosnąć odpowiednio o ten sam procent. Tymczasem nowe stawki są różne i wzrost wynosi zero, 104, 106,130,5 131,9 161, 179,5 do 189,3 %, mimo, że waga i pojemność pojemników jest taka sama, jak w 2007 roku. Skąd się biorą te różnice? Albo stawki na 2007 rok nie były wyliczone ściśle, albo proponowane na 2008 rok są znacznie zawyżone. Przyjęto zresztą wzrost stawki do pojemników V 1100 o 30 %, a dla pojemników KP 6 o 60 %.
Ten wyższy przyrost dotyczy osiedla wysokiego niepokój budzi uzasadniony niepokój jego mieszkańców. Dotychczasowa cena od 1 osoby wynosiła 2,70 zł, a teraz ma wzrosnąć do 4,50 zł.. Licząc średnio w rodzinie 3 osoby przyrost wyniesie 6 – 7 zł miesięcznie, a są przecież większe rodziny. Myślę, że błędnie założono uzyskanie tylko 90 ton odpadów posegregowanych przy założeniu uzysku w 2008 r. ogółem ponad 4 tys. ton odpadów mieszanych . Wygląda na to, ze prawie cała masa odpadów nie będzie segregowana i gmina od niej zapłaci podatek ekologiczny. W tym przekonaniu utwierdza mnie też zgłoszona dzisiaj autopoprawka Burmistrza o likwidacji ulgi dla mieszkańców na segregowane odpady.
Taka teza stoi w rażącej sprzeczności z podjętą przez władze miasta promocją wśród mieszkańców miasta i gminy idei segregowania odpadów w 2008 roku. Jaką więc mają mieć mieszkańcy motywację do segregacji odpadów, skoro zapłacą za to sporo więcej. Jeszcze inna uwaga, że np. w BYDGOSZCZY obciążenie mieszkańców z tego tytułu wyniesie tylko 30 %. ponadto wdrożenie idei segregowania wymaga zabezpieczenia terminowej dostawy opakowań / osoby fizyczne/ i pojemników / osiedle wysokie/ na różne odpady, zlokalizowanych możliwie przy pojemnikach KP 6, do selektywnej zbiórki odpadów.
Zaproponowany projekt uchwały nie zawiera racjonalnych przesłanek przemawiających za jego przyjęciem. Sprawa ta powinna być poddana ponownie szczegółowej analizie w kierunku zmniejszenia proponowanych obciążeń.”
Radny MACIEJ ADAMSKI powiedział:” wczoraj patrzyłem na te stawki i zauważam duże różnice procentowe. Zrobiłem symulację dla rodziny takiej jak moja. Do tej pory opłata wynosiła 14 zł za 4 kubły u mnie, a na osiedlu wysokim 16, 2, natomiast po podwyżce na osiedlu wysokim wyniesie 27 zł, a 29 zł w moim przypadku. Czy ceny w 2007 roku były źle skalkulowane? Czy są nieścisłości przy kalkulacji? Patrzyłem jak wygląda to w innych miejscach w kraju i mam artykuł z „ GAZETY WYBORCZEJ” gdzie podwyżka wynosi średnio 30 %. U nas nie do końca ta stawka jest zrozumiała i skalkulowana.”
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że opłata za składowane odpady na wysypisku wynosić będzie 75 zł.
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI potwierdził.
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że bardzo łatwo można wyliczyć ceny, bo ceny są różnorodne. Następnie radny zapytał Pana HIERONIMA STOPCZYŃSKIEGO, czy cena za dzierżawę pojemnika zapewnia możliwość zakupu pojemników nowych ? Radny pytał ile miesięcy trzeba czekać, aby pojemnik spłacić? Radny stwierdził dalej, że nie zgodzi się na tak duże różnice cen i wyraził opinię, że nie trzeba zakładać tak niskiego pułapu segregacji 90 ton.
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI stwierdził, że to góra.
Radny BENEDYKT NITKA zrozumiał mylnie wypowiedź Dyrektora TPK, wobec czego Pan STOPCZYŃSKI ponownie powtórzył swoją wypowiedź.
Radny NITKA dodał, że to nie góra, a góreczka.
Radny RAFAŁ BIAŁEK zwracając się do Dyrektora Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego pytał dlaczego Dyrektor zakłada tylko 2 % odzysk odpadów w wyniku ich segregacji? Z czego to wynika, pytał radny? Radny RAFAŁ BIAŁEK wyraził następnie opinię, iż pomysł segregacji odpadów na osiedlu wysokim , nie jest dobrym pomysłem. Zdaniem radnego najbardziej będzie to efektywne w odniesieniu do właścicieli domów jednorodzinnych i na wsi .Radny zauważył, że mieszkańcy bloków w domu worków nie będą trzymać. Mieszkańcy bloków muszą mieć świadomość, że jeżeli ich sąsiedzi będą segregować odpady, to zapłacą mniej, jest to kwestia kalkulacji. Jest zapał. I co? wywóz, co tydzień, czy czekamy, aż się to zapełni ? Diabeł tkwi w szczegółach i do mądrości Rady trzeba się odwołać.”
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI stwierdził, że mimo krytyki ma satysfakcję i powiedział:” Zarzucacie Państwo, że w BYDGOSZCZY jest średnia. U mnie nie jest średnia, tylko każdy pojemnik starałem się skalkulować. To nie są kalkulacje z kapelusza. Przy wywozie innych pojemników jest różny udział kosztów. Jeżeli chodzi o pojemniki małe, to udział kosztów jest mniejszy i opłata mniejsza, niż przy dużym kontenerze. Przy pojemniku małym V- 110 udział kosztów wynosi 4,30, a opłata na ochronę środowiska 3,12. Przy pojemniku V-1100 udział kosztów 30,67, a opłata na ochronę środowiska wynosi 31,20, zaś za kontener duży 39,92,opłata 130,68. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Pana POKORSKIEGO chciałem powiedzieć, że stać Przedsiębiorstwo na zakup haczki, grabi itp. Instrukcja mówi o zatrudnieniu 5 osób, koszty były wyciskane jak z cytryny. Ja nie mogę sobie pozwolić na zatrudnienie kogokolwiek. Jedziemy na granicy odpowiedzialności. Ja nie mogę mojej firmy narazić na straty. Ja rozumiem Pana rozgoryczenie, tylko niech ktoś stanie na moim miejscu. Nie mam środków. Aby mogło funkcjonować wysypisko, oczyszczalnia musiałaby by być w pełni odpłatność mieszkańców. Ja mam rozliczone koszty mojej działalności administracyjnej, ale kasę mamy jedną. Jest 380 tys. zaległości za mieszkania, a musze kupić węgiel wodę. Ja muszę to zabezpieczyć niezależnie, czy ludzie płacą, czy nie. Ja koszty też ograniczam. Jeżeli chodzi o śmieci, proszę zobaczyć, jak to jest w innych miejscach. Pan Fritzkowski podał, że wywóz kontenera w MOGILNIE wynosi 270 zł, my mamy 191 zł. Koszty są cięte. Segregacja na miejscu. Tam trzeba by ludzi ustawić. Zbyt optymistycznie patrzymy na ilość wysegregowanych odpadów. Nie jest moim obowiązkiem przedstawiać kalkulację, bo górne stawki ustala Burmistrz. Nie podwyższono wynagrodzeń, koszty wzrosły z tytułu wzrostu cen paliwa”.
Radny RAFAŁ BIAŁEK pytał:” czy nie staramy się złapać dwie sroki za ogon. Rada Miejska zagłosowała za partycypacją w budowie segregatorni śmieci w LULKOWIE. Czy nie skupić się na segregacji u źródła i nie zmotywować obywatela ? Ja myślę, że Pana szacunki są niedoszacowane.”
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że Rada Miejska wielokrotnie powraca do tematu związanego z działalnością Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego. Ja nie wiem, jaka jest strategia TPK, Przedsiębiorstwo posiada prawie 300 tys. zaległości, powiedział mówca .
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI poinformował, że zaległości , o których mowa wynoszą prawie 400 tys. złotych.
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że kondycja zakładu jest znikoma, bo nie ma środka płatniczego żywego, czyli gotówki. Radny powiedział dalej, że zwraca się w imieniu części radnych o wyprowadzenie mieszkań, łącznie z mieszkaniami oświaty i Urzędu Miasta i Gminy z Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego i przekazanie ich pod nadzór jednej osoby w Urzędzie Miasta i Gminy, która będzie nad tym czuwała. Dalej radny stwierdził, że słyszał o tym, iż planuje się wymianę okien w budynku browaru. Czy ktoś uzgodnił tę wymianę z konserwatorem, pytał radny? Czy tylko dlatego, że tam mieszkają mieszkańcy? Radny stwierdził, że browar należy postawić „ pod młotek „ i sprzedać, albo remontować, ale zdaniem radnego na remonty gminy nie stać. Radny stwierdził następnie, że Towarzystwa Miłośników Zabytków Historycznych także na to nie stać, ponieważ jest to ogromny obiekt.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA prosił, aby radny przeszedł do meritum sprawy.
Radny BENEDYKT NITKA prosił o umożliwienie dokończenia wystąpienia i powiedział, że jeżeli Trzemeszeńskie Przedsiębiorstwo Komunalne ma być dochodowe, to trzeba zmienić strukturę zakładu.
O głos poprosił radny RAFAŁ BIAŁEK.
Przewodniczący obrad MICHAŁ GWIAZDA poinformował, że radny wyczerpał ilość wystąpień przewidzianą w regulaminie.
Radny WIESŁAW POKORSKI stwierdził, że wypowiedział się zdecydowanie i będzie się tak wypowiadać. To, że można coś zrobić, powiedział dalej radny, to nie ulega żadnej wątpliwości. Nikt tam nie pracuje, a 3 ludzi jest. Jak idzie babcia z wózkiem, to po co idzie? Po to, aby coś zabrać. Są boksy. Ile lat, to miejsce stoi puste? Słyszałem ,że odpady są wywożone za browar. Te 90 ton, to babcia wywiezie. Jak pytam o określone rodzaje odpadów to nie ma? Pytam o drewno, nie ma, bo to wszystko wynoszą. Ja nie chcę nikogo krzywdzić, ale był Pan na zwolnieniu chorobowym, wcześniej tłumaczył Pan, że rozbierają Panu płoty. Był Pan na zwolnieniu, płot Panu założyli.”
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI stwierdził, że jest mechanikiem, ale nie słyszał nigdy, aby z piasku ulicznego ktoś zrobił kompost.
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ proponował zamknięcie dyskusji nad projektem uchwały
.
Radna ELEONORA MĄDRA ,zwracając się do Dyrektora TPK stwierdziła, że Dyrektor ciągle mówi o tym, że Przedsiębiorstwo nie ma funduszy, a jest osoba, która wynajmuje lokal i ma bardzo duże zaległości. Radna stwierdziła, że gdyby była to inna osoba zaległości byłyby egzekwowane w inny sposób i zapytała ,czy jest postęp w spłacie zaległości i dodała, że dochodzi woda i energia elektryczna.
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ stwierdził, że Rada Miejska wnika w szczegóły działalności Trzemeszeńskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego.
Radna ELEONORA MĄDRA stwierdziła, że mowa jest o działalności Przedsiębiorstwa.
Radny KRZYSZTOF SZAPOWAŁ stwierdził, że to bardzo szerokie kwestie.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI pytał, czy radna sugeruje, że osoba, o której mówi jest w sposób szczególny traktowana?
Radna ELEONORA MĄDRA powiedziała:” przez tyle lat widać przywilej.”
Pan HIERONIM STOPCZYŃSKI poinformował, że osoba, o której mówi radna MĄDRA na podstawie ugody spłaca zadłużenie w kwocie 1000 zł miesięcznie, odsetki naliczane są w wysokości 11 %, tak jak nalicza Urząd Skarbowy. Dyrektor dodał, że zawarto ugodę, bo najemca lokalu nie miałby z czego zaległości spłacić i powiedział:” Jeżeli to się wykorzystuje przeciwko mnie. Decydowały o tym osoby z poprzedniej kadencji, nawet Rady.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI powiedział:” Jest nutka ironii w wystąpieniu Pana POKORSKIEGO .Sugeruje Pan, że Dyrektor ma znowu zachorować, aby był tam porządek. Wypowiedź w stosunku do Pana STOPCZYŃSKIEGO uważam za niegrzeczną. Zachorowanie to nie było symulowane, a że tak się stało, że płot naprawiono, to inna sprawa. To, że ma zakupić grabie, haczki, mogę to przyjąć.”
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zamknął dyskusję nad tematem.
Następnie Przewodniczący obrad zapytał, kto z radnych jest za przyjęciem autopoprawki do projektu uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych ?
Za przyjęciem autopoprawki głosowało 8 radnych, 1 radny był przeciwny, 3 radnych wstrzymało się od głosu. Autopoprawka została przyjęta.
Następnie Przewodniczący obrad MICHAŁ GWIAZDA odczytał projekt uchwały w sprawie ustalenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych i zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały głosowało 3 radnych, 9 radnych było przeciwnych, 1 radny wstrzymał się od głosu.
Uchwała nie została podjęta.
DO PKT. 5 g PORZĄDKU OBRAD:
Wprowadzenia do tematu dokonał Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, który stwierdził, że ma nadzieję, iż przedkładany Radzie Miejskiej projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych pn..” Komitet Obchodów 90 - lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego w Trzemesznie” będzie przyjęty, organizatorom chodzi bowiem o to, aby obchody były uroczyste. Burmistrz poinformował następnie, że Mauzoleum poświęcone Powstańcom Wielkopolskim pobudowano w 1925, a poświęcono w 1926 roku. Niemcy, walcząc z polskością, po wkroczeniu do Trzemeszna ten pomnik zniszczyli. Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI dodał, że na cel odbudowy Mauzoleum, została przeprowadzona kwesta, gdzie udało się zebrać ponad 2.000 zł i aby te środki zdeponować na rachunku bankowym, potrzebna jest stosowna uchwała.
Burmistrz zgłosił autopoprawkę i zaproponował, aby w projekcie uchwały wykreślić zapis” zbiórek publicznych”, ponieważ zdaniem mecenasa mieści się to w szeroko pojętej darowiźnie.
Kończąc swoje wystąpienie Burmistrz prosił o przyjęcie projektu uchwały.
Radny BENEDYKT NITKA pytał, z czego wynika wartość 100.000 zł za odbudowę Mauzoleum? Jak to wyliczono?
Burmistrz Krzysztof DEREZIŃSKI stwierdził, że jest to przybliżona kwota i dodał, że ma nadzieję, iż będzie niższa.
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że dotarły do w/w informacje, że w przeszłości prowadzona była zbiórka środków na pomnik Św. WOJCIECHA.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że nie umie na to pytanie odpowiedzieć i dodał, że być może coś na ten temat wie Pani Skarbnik.
Pani MARIA KIEŁPIŃSKA poinformowała, że na cel, o którym mówił radny BENEDYKT NITKA były sprzedawane cegiełki w kasie i na rachunku depozytowym. Pani KIEŁPIŃSKA dodała, że w 1998 roku zmieniły się przepisy i gmina nie mogła się tym zajmować, zatem tym zadaniem zajęło się Stowarzyszenie Miłośników Zabytków Historycznych, któremu przekazano 1.600 zł oraz cegiełki.
Radny BENEDYKT NITKA stwierdził, że społeczeństwo miało za cel budowę pomnika Św. WOJCIECHA , trwało to kilka lat, powiedział mówca i dodał, że Stowarzyszenie nie miało żadnego statusu. Prosiłbym, powiedział następnie radny o informację jak to przebiegało, w każdym detalu, bo jeżeli idziemy w kierunku innej inicjatywy, to chciałbym czystą i przejrzystą deklarację.
Burmistrz KRZYSZTOF DEREZIŃSKI stwierdził, że informacje do prasy poszły i dodał, że będzie to publiczna deklaracja. Burmistrz dodał, że jest zapis w uchwale budżetowej, nie jest to jednak taka kwota. Liczyliśmy, że zbierzemy 1000 zł, powiedział Burmistrz. Nie było nachalności podczas zbiórki, do kwesty przekonywano podczas mszy. Wiem, dodał Pan KRZYSZTOF DEREZIŃSKI, że będą na ten temat dyskusje, uważam, że należy zastanowić się nad lokalizacją. Nie może być to coś, co będzie nas dzielić , lokalizacja nie może budzić zastrzeżeń. Pomysł jest szczytny. Jak nie damy rady, to mamy obsługę prawna i będziemy decydować, co z tym zrobić.
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA zamknął dyskusję nad tematem i odczytał projekt uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych pn. „ Komitet Obchodów 90 – lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego w Trzemesznie., a następnie zarządził głosowanie.
Za przyjęciem projektu uchwały w sprawie utworzenia rachunku dochodów władnych pn.” Komitet Obchodów 90 –lecia Wybuchu Powstania Wielkopolskiego w Trzemesznie radni głosowali JEDNOGŁOŚNIE. Uchwała została podjęta. Uchwała Nr XIX/82/2007 Rady Miejskiej w Trzemesznie stanowi załącznik nr 24 do niniejszego protokołu.
DO PKT. 6 PORZĄDKU OBRAD:
Przewodniczący Rady Miejskiej MICHAŁ GWIAZDA podziękował obecnym za udział w pracach Rady i dokonał zamknięcia XIX/2007 SESJI RADY MIEJSKIEJ W TRZEMESZNIE.